Studieinfo emne ØAADM6200 2021 HØST
ØAADM6200 Ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Leadership
- Studieprogram
-
Årsstudium i økonomi og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.
Anbefalte forkunnskaper
Det forutsettes forkunnskaper i organisasjonsteori og organisasjonspsykologi.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene har:
- oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
- kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
- kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse
Ferdigheter
Studentene kan:
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Arbeids- og undervisningsformer
Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle studenter skal i grupper foreta en presentasjon av et tema for resten av klassen. Presentasjonen, som skal være muntlig med bidrag fra alle gruppemedlemmer, skal være på ca 15 minutter.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til en ny presentasjon innen angitt frist. Faglærer informerer om tidsfrist.
Vurdering og eksamen
Skoleeksamen på 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.