Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD2100 Fysisk og psykisk helse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical and mental health
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet skal gi innsikt i fysiske og psykiske helseutfordringer som yrkesutøveren kan møte i sin yrkesutøvelse. Sammenhengen mellom viktige sykdomsgrupper og kroppens oppbygning og funksjon vektlegges spesielt. Veiledning og motivasjon overfor både brukere og elever vil være sentrale emner.
-
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
- har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
- har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
- har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker
Ferdigheter
Studenten:
- kan utøve praktisk førstehjelp
- kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
- kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
- kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
- har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
- kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk
-
Innhold
Emnet omhandler grunnleggende kunnskap innen anatomi og fysiologi, sykdomslære og psykisk helse. Kunnskap om veiledning og motivasjon knyttes både til yrkesutøvelse og læreryrket.
Temaer
- sentrale organsystemer
- belastningslidelser
- smitte og immunforsvar
- sykdomslære, symptomer og behandling
- førstehjelp
- psykiske plager og lidelser
- veiledning
- motivasjon
-
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, problemorienterte oppgaver, erfaringsdeling.
Praksis
5 dager yrkesfaglig praksis.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Skriftlig gruppeoppgave med vekt på yrkesrelaterte utfordringer. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
- Individuell skriftlig refleksjonsoppgave om motivering og veiledning i opplæring. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved sykdom eller lignende kan fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Fagoppgave knyttet til opplæring i eget primæryrke, hvor studenten skal vise sammenhenger mellom anatomi/fysiologi, sykdom og livsstil. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.
Ny og utsatt eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Pensumliste
Aarre, T. F., Bugge, P. & Juklestad, S. I. (2009). Psykiatri for helsefag. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-11 (212 sider)
Bach-Gansmo, E., Mjell, J. & Ørn, S. (2011). Sykdom og behandling (1.utg, 4.oppl). Oslo: Gyldendal Akademisk (203 sider)
Helsedirektoratet (2009). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet. Kap. 18, 22-31 (9 sider)
Inglar, T. (2007 ). Lærer og veileder. Om pedagogisk retninger, veiledningsstrategier og veiledningsteknikker. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-3, 5-7 (84 sider)
Manger, T. (2012). Motivasjon og mestring . Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 6-39 (33 sider)
Nicolaysen, G. & Holck, P. (Red.). (2013). Kroppens funksjon og oppbygning (Smartbok). Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-4, 6-7, 9, 11-12 (191 sider)
Nordeng, H. & Spigset, O. (Red.). (2013). Legemidler og bruken av dem (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 3-4, 6, 8, 12, 14-16, 22-24, 26-27, 31-32 (155 sider)
Norvoll, R. (Red.). (2013). Samfunn og psykisk helse: Samfunnsvitenskapelige perspektiver . Oslo: Gyldendal Akademisk Kap. 2, 6, 7, 12 (91 sider)
Stordalen, J. (2005). Den usynlige fare: Lærebok i hygiene . 3.utg. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-7 (88 sider)
Til sammen 1066 sider
Deler av pensum kan erstattes med annen relevant litteratur, for eksempel i fordypning innen eget yrkesområde. Dette skal synliggjøres i litteraturlister til arbeidskrav i emnet.
(Pensumliste ajour: 01.07.2016)