EPN-V2

YLHOD2100 Fysisk og psykisk helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical and mental health
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet skal gi innsikt i fysiske og psykiske helseutfordringer som yrkesutøveren kan møte i sin yrkesutøvelse. Sammenhengen mellom viktige sykdomsgrupper og kroppens oppbygning og funksjon vektlegges spesielt. Veiledning og motivasjon overfor både brukere og elever vil være sentrale emner.

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om sentrale sykdomsgrupper basert på innsikt i kroppens oppbygging og funksjon
    • har kunnskap om bruksområder og de vanligste bivirkninger for de mest brukte reseptfrie legemidler
    • har kunnskap om psykisk helse, psykiske plager og lidelser som er relevant for yrkesutøvelse og opplæring
    • har kunnskap om veiledning og ulike veiledingsteknikker

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan utøve praktisk førstehjelp
    • kan vurdere smittefare i yrkesutøvelse innen helse- og oppvekstfag og kunne forebygge smittespredning
    • kan anvende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon i yrkesutøvelsen
    • kan anvende ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan drøfte sammenhenger mellom livsstil og sentrale sykdomsgrupper
    • har oversikt over helseutfordringer som er sentrale for utøvelse av eget primæryrke
    • kan anvende ulike strategier for veiledning, motivasjon og mestring overfor elever/lærlinger, og gi opplæring i hvordan yrkesutøveren kan ta slike strategier i bruk
  • Innhold

    Emnet omhandler grunnleggende kunnskap innen anatomi og fysiologi, sykdomslære og psykisk helse. Kunnskap om veiledning og motivasjon knyttes både til yrkesutøvelse og læreryrket.

    Temaer

    • sentrale organsystemer
    • belastningslidelser
    • smitte og immunforsvar
    • sykdomslære, symptomer og behandling
    • førstehjelp
    • psykiske plager og lidelser
    • veiledning
    • motivasjon
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid, problemorienterte oppgaver, erfaringsdeling.

    Praksis

    5 dager yrkesfaglig praksis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • Skriftlig gruppeoppgave med vekt på yrkesrelaterte utfordringer. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
    • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave om motivering og veiledning i opplæring. Omfang: 1000 ord (+/- 10 %).

    Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang. Ved sykdom eller lignende kan fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen uten tilsyn, 3 dager. Fagoppgave knyttet til opplæring i eget primæryrke, hvor studenten skal vise sammenhenger mellom anatomi/fysiologi, sykdom og livsstil. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.

    Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.

    Ny og utsatt eksamen

    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

    Pensumliste

    Aarre, T. F., Bugge, P. & Juklestad, S. I. (2009). Psykiatri for helsefag. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-11 (212 sider)

    Bach-Gansmo, E., Mjell, J. & Ørn, S. (2011). Sykdom og behandling (1.utg, 4.oppl). Oslo: Gyldendal Akademisk (203 sider)

    Helsedirektoratet (2009). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet. Kap. 18, 22-31 (9 sider)

    Inglar, T. (2007 ). Lærer og veileder. Om pedagogisk retninger, veiledningsstrategier og veiledningsteknikker. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-3, 5-7 (84 sider)

    Manger, T. (2012). Motivasjon og mestring . Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 6-39 (33 sider)

    Nicolaysen, G. & Holck, P. (Red.). (2013). Kroppens funksjon og oppbygning (Smartbok). Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-4, 6-7, 9, 11-12 (191 sider)

    Nordeng, H. & Spigset, O. (Red.). (2013). Legemidler og bruken av dem (2. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 3-4, 6, 8, 12, 14-16, 22-24, 26-27, 31-32 (155 sider)

    Norvoll, R. (Red.). (2013). Samfunn og psykisk helse: Samfunnsvitenskapelige perspektiver . Oslo: Gyldendal Akademisk Kap. 2, 6, 7, 12 (91 sider)

    Stordalen, J. (2005). Den usynlige fare: Lærebok i hygiene . 3.utg. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-7 (88 sider)

    Til sammen 1066 sider

    Deler av pensum kan erstattes med annen relevant litteratur, for eksempel i fordypning innen eget yrkesområde. Dette skal synliggjøres i litteraturlister til arbeidskrav i emnet.

    (Pensumliste ajour: 01.07.2016)