EPN-V2

SIW4400 Understanding Citizens' Encounters with the Welfare State: Structures, Institutions and Actors Emneplan

  • Innledning

    One of the big controversies in the social sciences is how to model the relations between social structure, institutions and actors. This course provides an overview of some of these theories, with a focus on variants deriving from realist traditions.

    The course covers theories that emphasize a focus on individual, rational actors, those applying structural and functionalist explanatory models, those that emphasize social reproduction and feedback mechanisms in society to those cultural and phenomenological traditions that emphasize social construction and interactional processes.

    The module provides training in how to apply select theories to analysis of empirical evidence when studying and interpreting phenomena within social welfare and health policy research.

  • Forkunnskapskrav

    None

  • Læringsutbytte

    Studentene skal anvende kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg gjennom studiet, på et realistisk ingeniørproblem. De skal vise evne til å videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter i en teoretisk og/eller praktisk problemløsning. Studentene skal vise en ansvarlig og etisk holdning i sin yrkeskompetanse.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår pr 1. oktober, før bacheloroppgave tildeles.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • kan anvende og bearbeide kunnskap i vitenskap og teknologi for å løse bioteknologiske og kjemirelaterte problemstillinger
    • kan foreslå tekniske løsningsalternativer, analysere og kvalitetssikre resultatene

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan omsette kunnskapene sine til praktiske løsninger
    • behersker moderne analytiske og bioteknologiske metoder og har kunnskap om sikkert arbeid på laboratorier
    • kan kvalitetssikre og analysere resultater fremkommet i et prosjekt
    • kan dokumentere og drøfte resultater slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig
    • kan innhente litteratur og annen bakgrunnsinformasjon som er relevant for prosjektet samt skrive rapporter ut fra standardiserte metoder

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan, på en selvstendig og systematisk måte, utføre en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
    • behersker å arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av ingeniørfaglige prosjekter
    • har evne til å sette sitt eget arbeid inn i en større ingeniørfaglig sammenheng
  • Vurdering og eksamen

    Bacheloroppgaven er en selvstendig prosjektoppgave som utføres av studenter i gruppe. Bacheloroppgaven skal ha et innhold som er relevant for den aktuelle studieretning. Bacheloroppgaven skal være metode- og problemorientert, og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.

    Bacheloroppgaven skal fortrinnsvis gjøres i samarbeid med bedrift, næringslivsorganisasjon eller offentlig institusjon.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Litteratursøke- og kildekritikk kurs
    • Godkjent fremdriftsplan
    • To muntlige presentasjoner
  • Vurderingsuttrykk

    Vurdering av bacheloroppgaven i gruppe (2-4 studenter) vil skje på grunnlag av gjennomføringen av prosjektet, rapporten, muntlig presentasjon og poster på engelsk:

    1. Gjennomføringen og muntlig presentasjon teller 60 % og vurderes ut fra vanskelighetsgraden av prosjektet, planlegging, framdrift, initiativ, praktiske ferdigheter, vurderingsevne, selvstendighet og samarbeidsevne. Denne delen av prosjektet kan ikke påklages.
    2. Rapporten og poster teller 40 % og vurderes ut fra faglig kvalitet, oversiktlighet, systematikk, språket, litteraturreferanser og grad av selvstendighet i skriveprosessen.

    Begge delene av eksamen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

    Ved eventuell klage på karakter, er det kun del 2, eksamensresultat på rapporten, som kan påklages.

  • Sensorordning

    Alle.

  • Emneansvarlig

    Gradert skala A-F.