EPN-V2

PSYK1100 Vitenskapsteori og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science, and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet belyser sentrale problemstillinger i den vestlige idéhistorien. Disse danner grunnlag for metodevalg ut fra et forskningsmessig/evidensbasert perspektiv og for forståelse av vitenskapens betydning for generell fagkunnskap.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive de viktigste hovedområdene innenfor vitenskapsfilosofien (metafysikk, epistemologi og etikk) og utvalgte vitenskapsteoretiske perspektiver
  • redegjøre for det vitenskapsteoretiske grunnlaget for psykologi og atferdsanalyse som fag
  • beskrive teorier om etikk
  • redegjøre for de etiske retningslinjene og retningslinjene for profesjonell opptreden som beskrives av Behavior Analyst Certification Board (BACB)

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive og reflektere over etiske problemstillinger som er aktuelle for psykologifaget
  • beskrive og reflektere over verdikonflikter og etiske dilemmaer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan sammenligne og drøfte ulike etiske teorier
  • kan reflektere over hvordan vitenskapsteoretiske posisjoner påvirker vitenskapelig arbeid inkludert valg av metode

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger og selvstudium. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og motta veiledning for videre lesning. I løpet av emnet skal studentene levere inn 4 besvarelser knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av emneansvarlig. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil studentenes læringsutbytter dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 1seminar, inkludert deltakelse i egen presentasjon i gruppe eller opponentrolle i gruppe
  • Innlevering av 4 individuelle skriftlige oppgave (Reaction Paper), maksimalt 1000 ord.

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.