Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1100 Vitenskapsteori og etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Science, and Ethics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i psykologifagets metodiske og teoretiske fundament, psykologiens opprinnelse og utvikling som vitenskapelig disiplin. Dette inkluderer en gjennomgang av filosofiske forløpere for psykologi, begynnende eksperimentpsykologi, psykoanalyse, behaviorisme, læringsteorier inkludert sosial-kognitiv, utviklingspsykologi, humanistisk psykologi og kognitiv psykologi. Det gir også en kort innføring i en vitenskapsteoretisk tilnærming til psykologi og atferdsanalyse.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om de viktigste hovedområdene innenfor vitenskapsfilosofien (metafysikk, epistemologi og etikk) og utvalgte vitenskapsteoretiske perspektiver
- kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for psykologi og atferdsanalyse som fag
- kunnskap om vitenskapelig metode
- kunnskap om ulike teorier om etikk
- kunnskap om de etiske retningslinjene og retningslinjene for profesjonell opptreden som beskrives av Behavior Analyst Certification Board (BACB)
- kjennskap til sentrale prinsipper fra Helsinki-erklæringen og Regelverket for regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive og reflektere over etiske problemstillinger som er aktuelle for psykologifaget
- beskrive og reflektere over verdikonflikter og etiske dilemmaer på individ-, gruppe og samfunnsnivå
- beskrive og reflektere over eksperimentet som vitenskapelig metode
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over vitenskapsteoretiske posisjoner i forbindelse med metodevalg og ulike etiske teorier
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger og selvstudium. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og motta veiledning for videre lesning. I løpet av emnet skal studentene levere inn 4 besvarelser knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil studentenes læringsutbytter dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på seminarene (80 %)
- Presentasjon av angitt fagstoff
- Innlevering av 4 besvarelser innen angitt tidsfrist (vurderes til godkjent / ikke godkjent) max 900 ord.
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.
Vurdering og eksamen
Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor