Programplaner og emneplaner - Student
MEST4111 Kunst i kontekst: estetikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art in Context: Aesthetics
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
- Theory of science
- The research process
- Research design and methods
- Research ethics
- Data collection, analysis and interpretation of quantitative and qualitative data
Læringsutbytte
MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, VPSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000 overlap 100%.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består i forelesninger som belyser viktige tema i estetikk samt workshops og seminar. Studentene forbereder seg gjennom lesing av oppgitt litteratur og deltar i undervisningen og i gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i to workshops.
- Seminarpresentasjon.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over en uke. 10-15 sider.
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en todelt karakterskala med bestått/ikke bestått.
Pensumliste
Totalt antall sider : 947 - Kunst i kontekst: estetikk.
Aure, V. og Bergaust, K. (2015) Estetikk og samfunn. Tekster mellom kunstdidaktikk og samtidskunst. (s. 7-56) Bergen: Fagbokforlaget.
Christensen-Scheel, B.: Recognizing the Observer of Art. (49 sider)
Archer, M. (2002). Art Since 1960 . London: Thames and Hudson. (137 sider)
Bale, K. & A. Bø-Rygg (Red.) (2008) Estetisk teori - En antologi. Oslo: Universitetsforlaget
Barthes, R. (2008). Det lyse rommet. Tanker om fotografiet . s. 411-434 (23 sider)
Benjamin, W. (2008). Kunstverket i reproduksjonsalderen s. 214-240 (26 sider)
Danto, A. (2008). Den kunstneriske tilegnelsen av virkelige objekter: Kunstverdenen s. 299-313 (13 sider)
Dewey, J. Å gjøre en erfaring" fra Art as Experience (1934) s. 196-214 (18 sider)
Lyotard, J.-F. (2008) Det sublime og avantgarden s. 473-487 (13 sider)
Bishop, C. (2004). Antagonism and Relational Aesthetics October 110, Fall 2004 (25 sider)
Bishop, C. (Red.) (2006). Participation . London and Cambridge. Mass.: The MIT Press (s. 20-70, s. 96-116, 160-195) (85 sider)
Bull, Knut Astrup (2007). En ny diskurs for kunsthåndverket . Oslo: Unipax. (70 sider)
Fallan, Kjetil (2010). Design History . Oxford and New York: Berg. (s. 1-54) (54 sider)
Foster, Hal (2002). The Artist as Ethnographer i Return of the Real . Cambridge and London: The MIT Press, s. 171-205 (20 sider)
Goldberg, R. L. (1979/1988). Performance Art - From Futurism to the Present , New York: Thames and Hudson, (ca. 150 sider)
Myrvold, C. B. og Wergeland, E. S.: (2016). Participatory action in the age of green urbanism. How the Future Farmer Leapfrogged the Cultural Consumer? The International Journal of Cultural Policy. (20 s.)
Rancière, Jacques (2000/2004). The Politics of Aesthetics . London: Continuum. (s. 12-30) (18 sider)
Rancière, Jacques (2009). The Emancipated Spectator . London: Verso. (s. 1-23) (23 sider)
Sennett, R. (2009). The Craftsman . London: Penguin Books. (s. 1-52 og 214-296) (133 sider)
Sturken, M. & Cartwright, L. (2001) Practices of Looking. An introduction to Visual Culture. (s. 1-70) (70 sider)