EPN-V2

MAYP4300 Samfunnsperspektiv på yrkespedagogisk arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Perspective on Vocational Pedagogical Work
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    I emnet settes fag- og yrkesopplæring og yrkespedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid inn i en historisk sammenheng. Internasjonale perspektiver og utviklingstrender i yrker og for arbeid vektlegges, og sees i sammenheng med yrkesdidaktisk utvikling. Vitenskapsteori og metodiske tilnærminger utdypes, og det legges vekt på analyse og videre drøfting av etiske problemstillinger i yrkespedagogisk arbeid.

  • Forkunnskapskrav

    For å kunne starte på emne MAYP4300 må emne MAYP4100 være bestått

    for å kunne avlegge eksamen i emne MAYP4300 må emne MAYP4201 være bestått

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskaper

    Studenten:

    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart i samfunnet
    • har perspektiver og innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, også internasjonalt

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende relevante teorier og metoder i yrkespedagogisk forskning og utvikling, og gjennom et større prosjektarbeid vise innsikt i vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag
    • kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkespedagogisk FoU-arbeid i endringsprosesser ut fra grunnleggende forskningsmetodiske krav
    • kan formidle resultater fra læringsprosesser og forsknings- og utviklingsarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan analysere og forholde seg kritisk til aktuell teori og forskningslitteratur
    • har erfaring med etiske overveielser i forsknings- og utviklingsarbeid
    • kan veilede andre i valg av forskningstilnærming og i nytenking i innovasjonsprosesser
  • Innhold

    Emnet inneholder perspektiver på fag- og yrkesopplæringens historie og plass i samfunnet, og vektlegger hvordan videreutvikling av yrker og profesjoner påvirker samfunnsutviklingen. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk blir diskutert i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv. I arbeidet med prosjektoppgavene utvikles videre fordypet kunnskap i forskningsmetodikk, vitenskapsteori og etikk relevant for ulike forskings- og utviklingsprosjekter samt ledelse av og nytenking i forskningsbasert utviklingsarbeid.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Skrive og dele logg med refleksjoner over egen læring. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Praksis

    Studiet er praksisorientert, men det er ikke praksisutplassering i emnet. Det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine prosjekter til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.

    Arbeidskrav

    Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å bruke egen erfaring og kommunisere om eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal presentere prosjektarbeidet sitt for læringsgruppen, og gi og motta veiledning fra medstudenter. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med et krav om 80 prosent deltagelse i undervisningen og i læringsgrupper. Større fravær enn 20 prosent kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave som dekker aktiviteten i fraværsperioden. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven. Studentene skal:

    • delta på studiesamlinger og læringsgrupper (80 prosent tilstedeværelse kreves)
    • levere en prosjektbeskrivelse på 3-4 sider
    • levere et refleksjonsnotat på 2-3 sider individuelt i tilknytning hvert semester
  • Vurdering og eksamen

    Individuell prosjekteksamen uten tilsyn med innlevering av et skriftlig arbeid på 30-50 sider (10 prosent avvik). Formelle krav til prosjekteksamen er utarbeidet og ligger på høgskolens læringsplattform (linjeavstand 1,5 og med normal 12 punkts skrift).

    Det kan søkes om å levere gruppeeksamen på inntil 2 studenter. Er MAYP4100 og MAYP4200 tidligere levert som gruppeeksamen, vil søknaden ikke innvilges.

    Ved ny/utsatt eksamen er eksamensformen den samme som på ordinær eksamen. Dersom prosjektoppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten eller gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.