EPN-V2

MALKA221 Komplekse systemer og risikoledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Complex Systems and Risk Management
Studieprogram
Masterstudium i atferdsvitenskap, deltid
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i innovasjon og implementering
Masterstudium i atferdsvitenskap - spesialisering i begreper og anvendelse
Enkeltemner knyttet til Master i læring i komplekse systemer
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

For å fremstille seg til eksamen må kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform

Kombinert eksamen:

  1. Individuell mappe bestående av 3 skriftlige oppgaver, inntil 1500 ord per oppgave.
  2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, inntil 2000 ord.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F. En av oppgavene i mappen trekkes ut til sensur. Det gis en samlet karakter for mappeoppgaven og hjemmeeksamen, der hver del vektes likt i karaktersettingen. Begge eksamensdeler må likevel være vurdert til bestått (A-E) for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne delen tas på nytt.

Tidspunkt: 1. semester.

En ekstern og en intern sensor vurderer 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av én intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.

Pensumliste

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (u.å.). Universell utforming A-B-C. Hentet 18. juni 2015 frahttp://www.bufdir.no/uu/

Brandt, Å., Madsen, A. J., & Peoples, H. (2013). Basisbog i ergoterapi: aktivitet og deltagelse i hverdagslivet(3. udg.). København: Munksgaard. [Kapittel 1-4, 6-8, 11, 22-24.]

*Crepeau, E. B., & Schell, B. A. B. (2009). Analyzing Occupations and Activity. In H. S. Willard, E. B. Crepeau, E. S. Cohn, B. A. B. Schell & C. S. Spackman (Eds.), Willard & Spackman's occupational therapy (11th ed.). Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins. [Kapittel 35. 14 sider]

*Dalland, O. (2010). Pedagogiske utfordringer for helse- og sosialarbeidere (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kapittel 6. 21 sider]

Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. (2008). Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2013-06-21-61?q=diskriminerings-+og+tilgjengelighetsloven

Eide, H., & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kapittel 3, 4, 10, 15, 16.]

Ellingham, B., E.G., C., Jespersen, L. F., & Annerløv, L. (2012). Ergoterapi Virksomhetsbasert Aktivitetsanalysesystem: Manual for kartlegging og vurdering av ferdigheter i aktivitetsutførelse. (3 utg.). Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus. Ergoterapiutdanningen.

Ergoterapeutene - Norsk ergoterapiforbund. (2008 ). Yrkesetiske retningslinjer . Hentet 18. juni 2015 frahttp://ergoterapeutene.org/Ergoterapeutene/om-ergoterapi/Ergoterapeuters-kompetanse/Yrkesetiske-retningslinjer

*Fisher, A. G. (2012). OTIPM: en model for planlægning og implementering af top-til-bund, klientcentrerede og aktivitetsbaserede interventioner . København: Munksgaard. [Kapittel 6. 29 sider]

Hasselkus, B. R. (2006). The World of Everyday Occupation: Real People, Real Lives. American Journal of Occupational Therapy, 60 (6), 627-640. doi: 10.5014/ajot.60.6.627

Haugland, B. Ø. (2012). Meningsfulle aktiviteter på sykehjemmet. Sykepleien, 1 (7), 47-49. Hentet frahttp://sykepleien.no/forskning/2012/03/meningsfulle-aktiviteter-pa-sykehjemmet

Helgesen, L. A. (2011). Menneskets dimensjoner: lærebok i psykologi (2. utg.). Kristiansand: Høyskoleforl. [Kapittel 1-4.]

Helsepersonelloven. (1999). Lov om helsepersonell m.v. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64?q=Helsepersonelloven

Horghagen, S. (Red.). (2007). Beste praksis i ergoterapi . Trondheim: Tapir akademisk forl. [Kapittel 1 og 7.]

Kielhofner, G. (2008). Model Of Human Occupation: theory and application (4 ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins. [Kapittel 2-9 + s. 241-246.]

Lid, I. M. (2013) Universell utforming, verdigrunnlag, kunnskap og praksis . Oslo: Cappelen Damm [Kapittel 8]

*Meyer, A. (1977). The Philosophy of Occupational Therapy. The American Journal of Occupational Therapy, 31 , 639-642.

Ness, N. E. (2002). Ergoterapifagets aktivitetsperspektiv: et historisk blikk på ideer som påvirker faget.Ergoterapeuten (10). Hentet fra ergoterapeutene.org/Media/Filer/Fag/Ergoterapifagets-aktivitetsperspektiv

Pasient- og brukerrettighetsloven. (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter . Hentet frahttps://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63?q=pasient-+og+brukerrettighetsloven

Pierce, D. E. (2003). Occupation by design : building therapeutic power . Philadelphia: F.A. Davis Co. [Kapittel 1-13.]

Schmid, T. (2004). Meanings of creativity within occupational therapy practice. Australian Occupational Therapy Journal, 51 (2), 80-88. Hentet fra http://search.ebscohost.com.ezproxy.hioa.no/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=2004207345&site=ehost-live

*Thorbjørnsrud, B. (2009). Kultur, helse og sykdom. I B. Thorbjørnsrud, R. Norvoll, M. Rugkåsa & E. Brodtkorb, Mellom mennesker og samfunn (2 utg., s. 241-271). Oslo: Gyldendal akademisk, 2009. [Kapittel 8.]

Tuntland, H. (2011). En innføring i ADL: teori og intervensjon (2 ed.). Kristiansand: Høyskoleforl. [Kap. 1 og 7.]

Noter

* I digitalt kompendium.

Læringsutbytte

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student:

  • can describe theoretical perspectives and practical interventions designed to improve safety culture and optimize interaction between man, technology and organization
  • can describe and discuss the concept of risk, and risk in relation to complexity
  • can describe different methods in risk analysis
  • can describe methods for investigation of accidents
  • can describe and discuss the application of concepts from risk management on examples from different social and technological systems

Skills

The student:

  • can apply knowledge of general behavioral principles in the analysis of, and as a means, in risk management and Control
  • can perform simple risk analyses, including using different methods of data collection and processing

Competence

The student:

  • can contribute in safety decision processes

Innhold

Risk analyses, risk management, behavioral safety, safety culture.

Arbeids- og undervisningsformer

The course consists of seminars with lectures and group exercises carried out in class. Between the seminars, students are required to work on one individual assignments based on material from the seminars.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students submit 1 review article, maximum 10 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.

Vurdering og eksamen

Exam content: Learning outcomes

Form of examination: Individual written examination with invigilation, 4 hours

Examiners: One internal and one external examiner

Grading scale: A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade

Examination support materials

None.