EPN

KARD6500 Kardiologi og helsepedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Cardiology and Health Pedagogy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emnet belyser og problematiserer sentrale begrep i helsepedagogikk og kommunikasjon. Helsepedagogiske metoder som veiledning (individuell og gruppe), undervisning, coaching innenfor helse, digitale medier og motiverende intervju belyses. Andre viktige temaer er livsstilsendring, helseadferdsmodeller og aktiv pasientmedvirkning.

Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak vektlegges.

Viktige tema er pasient og pårørendes opplevelser ved kritisk sykdom, mestringsstrategier, smerte, angst, håp og livskvalitet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan drøfte begreper og metoder innenfor helsepedagogikk
  • kan kritisk vurdere tforskningsog utviklingsarbeid innenfor fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan kritisk vurdere mestring og mestringsstrategier.
  • kan vurdere psykiske reaksjoner ved alvorlig hjertesykdom
  • kan kritisk vurdere helseadferdsmodeller
  • kan kritisk vurdere ulike metoder i samhandling med pasient/bruker og pårørende 
  • kan drøfte internasjonal behandling av hjertepasienter

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre veiledning og undervisning til pasienter, pårørende, kollegaer, studenter og hospitanter i praksisfeltet
  • kan veilede pasienter og pårørende om endring av livsstil
  • har kompetanse til å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring i det daglige møtet med pasient, bruker og pårørende

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan samhandle med pasienter og pårørende fra ulike kulturer
  • er bevisst på etiske dilemmaer som kan oppstå når pasient og pårørende skal veiledes
  • kan kritisk vurdere egen veiledning til hjertepasienter og pårørende

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid
  • Individuelt refleksjonsnotat fra egen praksis med fokus på veiledning og undervisning, omfang 1000 ord (+/- 10 %)

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjekteksamen i gruppe på inntil 3 studenter. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått 

Sensorordning

1 intern og 1 ekstern