Programplaner og emneplaner - Student
FORK1300 Kommunikasjon og norsk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preparatory Course in Communication and Norwegian
- Omfang
- 25.0 Prosent av forkurs
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Forkunnskapskrav
Bestått-Ikke bestått.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
- har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
- kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
- har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
- kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
- kan anvende retoriske virkemidler og ulike argumentasjonsformer i resonnerende og drøftende tekster.
- kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
- kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
- kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
- kan kommunisere effektivt i grupper.
- kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
- kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
- kan planlegge og gjennomføre prosjektarbeid.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Målgruppe
Målgruppen er helsefaglige profesjonsutøvere.
Studiet passer for alle som har ansvar for praksisveiledning eller som har interesse for feltet. Studentgruppen vil bestå av yrkesutøvere med ulik profesjonsbakgrunn som gir et mangfoldig og berikende læringsmiljø. Tverrprofesjonell sammensetning speiler hvordan utdanningssektoren og yrkeslivet krever samarbeid og samhandling mellom ulike faggrupper.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende innen helse- eller sosialfag.
Ambulansefagarbeidere kan søke opptak med grunnlag i realkompetanse til dette veiledningsstudiet. Krav er:
- Fagbrev i ambulansefaget
- Autorisert fagarbeider i ambulansefaget
- Minimum 4 års arbeidserfaring
- Nasjonal paramedicutdanning (minimum 60 stp.)
Arbeidserfaring defineres som lønnet eller ulønnet arbeid, utdanning eller organisasjonserfaring innen helse- og sosialfaglig område. Den nasjonale paramedicutdanningen kan inngå i arbeidserfaringen. Dette skal dokumenteres i søknaden.
Det vises til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se emneplan under for beskrivelse av studieinnhold.
-
Vurdering og eksamen
Vektingsreduksjon på 5 studiepoeng med emne VEIPR6000 Veiledning og vurdering 1, 5 stp.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Emneansvarlig
Heidi Heilevang Fauske
-
Emneoverlapp
Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole. Kombinasjonen av emnene FO921A Norsk - Forkurs og FO927A Engelsk - Forkurs (fra gammel versjon av Forkurs) vil gi et overlappende læringsutbytte.