Programplaner og emneplaner - Student
BVV3030 Sosialfaglig forskning og vitenskapelige perspektiver, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social science research and scientific perspectives
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Emnet gir teoretisk og praktisk innsikt i forskningsmetoder for sosialfagene. I emnet skal studentene oppøve evne til å lese og forstå formidling av forskningsresultater, samt erverve seg ferdigheter i å designe en enkel forskningsundersøkelse.
Hovedfokus vil være på kvalitative metoder, dybdeintervju og observasjon. Det gis også innblikk i enkle kvantitative metoder, som utforming av spørreundersøkelse. Emnet vektlegger drøfting av forskningens relevans for praksis.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelige metoder benyttes i utvikling av fagkunnskap i sosialfagene
- har kunnskap om ulike ledd i en forskningsprosess
- har kunnskap om forskningsetikk og maktforhold i sosialfaglig forskningsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en enkel forskningsskisse
- kan benytte bibliotekets databaser for å innhente relevant faglitteratur for å belyse et faglig tema
- kan gjøre rede for et avgrenset prosjektarbeid både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere en forskningstekst og gjenkjenne metodiske styrker og svakheter ved denne
- kan reflektere over forholdet mellom kunnskap og makt i sosialfaglig arbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Klasseromsundervisningen vektlegger praktisk forståelse av hvordan kunnskap dannes og presenteres, gjennom egnede øvelser og granskning av forskningstekster.
I tillegg til klasseromsundervisning, legges det opp til at studentene selv utarbeider et lite undersøkelsesprosjekt omkring et aktuelt sosialfaglig tema. Prosessen med å utforme en prosjektskisse foregår underveis og parallelt med undervisningen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen er individuell og består av innlevering av prosjektskissen som er utformet i løpet av emnet. Denne skal leveres i form av en poster.
Posteren skal presenteres muntlig for sensorer og medstudenter i et felles fagseminar. Det vil foreligge en mal for posterpresentasjon.
Karakter settes etter en samlet vurdering av skriftlig og muntlig presentasjon av undersøkelsen.
En student kan, ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.