Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM4300 Arbeidsmiljø og ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Work Environment and Leadership
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course builds on the course Strategic Human Resources Management and focuses on the management's responsibility for mapping and developing an organisation's working environment.
Language of instruction is Norwegian.
Anbefalte forkunnskaper
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid, praktiske øvelser og rollespill.
Praksis
- praksisperiode 1, pedagogisk praksis, 20 dager
- 5 dager yrkesfaglig praksis
Forkunnskapskrav
None
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i sentrale utviklingstrekk ved dagens arbeidsliv, og hvilke implikasjoner dette har for ledelse og arbeidsmiljø
- inngående kunnskap om sentral teori og empiri i fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten kan
- kartlegge og analysere organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse
- tenke kritisk og selvstendig i forhold til aktuelle problemstillinger om arbeidsmiljø og ledelse
Generell kompetanse
Studenten har
- analytisk kompetanse
- relasjonell kompetanse og problemløsning i grupper
- muntlig og skriftlig fremstillingsevne
Arbeids- og undervisningsformer
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- insight into important development trends in workplaces today and their implications for the working environment and leadership
- in-depth knowledge of important theories and empirical data in the field at the national as well as the international level
Skills
The student is capable of
- mapping and analysing organisations with an emphasis on working environment and leadership
- critical and independent thinking about relevant working environment and leadership issues
General competence
The student has
- analytical skills
- relational and group-based problem-solving skills
- skills in verbal and written communication
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The main work methods in this course are lectures and discussions.
Vurdering og eksamen
In order to be able to register for the exam, the student must have the following approved work requirements:
- Coursework 1: Students will present an article from the syllabus in groups of two to five students. The time frame of the presentations is 45 minutes.
- Coursework 2: Students must submit a project sketch as preparation for the term paper.
The purpose of the coursework requirements is for the students to practice presenting and applying the theoretical knowledge taught in the course.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If the presentation or project sketch is not approved, one new opportunity is given to present the article or submit a new project sketch by the given deadline.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Sensorordning
Grade scale A-F
Emneansvarlig
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
- har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
- har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
- har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
- har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
- har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
- har kunnskap om gruppepsykologi
Ferdigheter
Studenten:
- kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
- kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
- kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
- kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
- kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
- kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
- kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
- kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling