EPN-V2

ØAADM4300 Arbeidsmiljø og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Work Environment and Leadership
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

This course builds on the course Strategic Human Resources Management and focuses on the management's responsibility for mapping and developing an organisation's working environment.

Language of instruction is Norwegian.

Anbefalte forkunnskaper

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid, praktiske øvelser og rollespill.

Praksis

  • praksisperiode 1, pedagogisk praksis, 20 dager
  • 5 dager yrkesfaglig praksis

Forkunnskapskrav

None

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i sentrale utviklingstrekk ved dagens arbeidsliv, og hvilke implikasjoner dette har for ledelse og arbeidsmiljø
  • inngående kunnskap om sentral teori og empiri i fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten kan

  • kartlegge og analysere organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse
  • tenke kritisk og selvstendig i forhold til aktuelle problemstillinger om arbeidsmiljø og ledelse

Generell kompetanse

Studenten har

  • analytisk kompetanse
  • relasjonell kompetanse og problemløsning i grupper
  • muntlig og skriftlig fremstillingsevne

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • insight into important development trends in workplaces today and their implications for the working environment and leadership
  • in-depth knowledge of important theories and empirical data in the field at the national as well as the international level

Skills

The student is capable of

  • mapping and analysing organisations with an emphasis on working environment and leadership
  • critical and independent thinking about relevant working environment and leadership issues

General competence

The student has

  • analytical skills
  • relational and group-based problem-solving skills
  • skills in verbal and written communication

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The main work methods in this course are lectures and discussions.

Vurdering og eksamen

In order to be able to register for the exam, the student must have the following approved work requirements:

  • Coursework 1: Students will present an article from the syllabus in groups of two to five students. The time frame of the presentations is 45 minutes.
  • Coursework 2: Students must submit a project sketch as preparation for the term paper.

The purpose of the coursework requirements is for the students to practice presenting and applying the theoretical knowledge taught in the course.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If the presentation or project sketch is not approved, one new opportunity is given to present the article or submit a new project sketch by the given deadline.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Sensorordning

Grade scale A-F

Emneansvarlig

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om hvordan kommunikasjon kan bidra til å skape tillit og gode relasjoner i yrkesutøvelsen og i opplæring
  • har kunnskap om omsorgsbegrepet og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper i de forskjellige helse- og oppvekstyrkene
  • har kunnskap om ulike konfliktløsningsstrategier
  • har kunnskap om ulike kulturer og livssyn og hvordan dette påvirker kommunikasjon og samhandling
  • har kunnskap om kommunikasjonens betydning for læreren som leder
  • har kunnskap om gruppepsykologi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper, elever og samarbeidspartnere
  • kan praktisere klasseledelse og utarbeide en yrkesdidaktisk tverrfaglig periodeplan
  • kan identifisere muligheter og utfordringer i det flerkulturelle samfunn
  • kan anvende ulike undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere ulike kommunikasjon- og samhandlingsmønstre i skolen og innenfor helse- og oppvekstyrkene
  • kan bidra til å skape et godt skole- og arbeidsmiljø som fremmer trivsel og god psykisk helse
  • kan gjenkjenne og håndtere krise- og sorgreaksjoner
  • kan samarbeide med kollegaer og andre aktuelle samarbeidspartnere
  • kan tilrettelegge for gode læringsprosesser i kommunikasjon og samhandling