Koble til eksternt skrivebord
Zevs oppdateres i 5-10 minutter mellom kl. 21:00 til 22:00 på onsdager etter andre tirsdag i måneden.
-
Windows - Koble til Remote Desktop med PC
Masterstudenter har en egen server som heter «Zevs». Her får du tilgang til SPSS. Hvordan åpne SPSS via Remote desktop.
NB! Bruk av eksternt skrivebord krever innlogging med tofaktorautentisering. Sett opp tofaktorautentisering før du går videre.
Slik kobler du til Remote Desktop med PC (Windows)
1. Logg på kontor.oslomet.no
Fyll inn:
-
Username: OsloMet-brukernavn@oslomet.no. Eksempel: abcde@oslomet.no eller s123456@oslomet.no
- Password: OsloMet-passord
- Klikk på "Sign in"
2. Remote App and Desktops
Etter innlogging kan du starte opp server Zevs for tilgang til eksternt skrivebord med fullt skrivebordsmiljø og tilgang til dine filer.
Klikk på: Zevs
3. Tilgang til Remote Desktop Connection
- Åpne nedlastet fil
- Klikk på: Connect
4. Windows Security (gjelder kun for Firefox)
Et innloggingsvindu for Windows Security i Firefox nettleser kommer opp.
- Velg: Use another account (dersom brukernavn ikke er forhåndsutfylt)
-
Username: (Eksempel) abcde@oslomet.no eller s123456@oslomet.no
- Password: OsloMet-passord.
- Klikk: OK
5. Fullt skrivebordsmiljø via Remote Desktop
Eksternt skrivebord er kontortilgang med fullt skrivebordsmiljø med alle dine mapper og filer.
Du har nå tilgang til ditt hjemme- og fellesområde og tilgjengelige programmer.
6. Åpne Windows Start-meny
Klikk på Windows-ikonet, nederst til venstre for Start-meny. Her finner du viktige programmer, som for eksempel SPSS
7. Avslutte/logge av Remote Desktop
For å avslutte sesjonen med Remote Desktop klikker du på navnet ditt menyen. Velg logg ut
-
-
macOS - Koble til Remote Desktop med Mac
Masterstudenter har en egen server som heter «Zevs». Her får du tilgang til eget hjemmeområde og øvrige programmer som SPSS. Hvordan åpne SPSS via Remote desktop.
NB! Bruk av eksternt skrivebord krever innlogging med tofafaktorautentisering. Sett opp tofaktorautentisering før du går videre.
Koble til Remote Desktop for Mac (macOS)
1. Installer Remote Desktop
Last ned og installer Microsoft Remote Desktop på din Mac.
2. Åpne Microsoft Remote Desktop:
Finder: /Applications/Microsoft Remote Desktop.
3. Velg Feeds
Klikk på Feeds -> Add Feed
4. Legg til feed
- URL: kontor.oslomet.no
- Klikk på Find feed.
5. Logg inn
- Username: Din epost ved OsloMet. F.eks. abcde@oslomet.no eller s123456@oslomet.no
- Password: Ditt passord ved OsloMet
- Friendly name: Lag et forklarende navn på tilkoblingen
- Tofaktorautentisering: Godkjenn innloggingen i Microsoft Authenticator-appen på mobilen din. Se veiledning for oppsett av tofaktorautentisering.
6. Start Zevs
Etter innlogging kan du starte opp server Zevs (eksternt skrivebord) for full tilgang til skrivebordsmiljø, eller ønsket program, f.eks. SPSS.
7. Skrivebordtilgang via Remote Desktop
Eksternt skrivebord er kontortilgang med fullt skrivebordsmiljø med alle dine mapper og filer.