Tuition fees for international students from outside the EU/EEA - Student

Studieavgift for internasjonale studenter fra land utenfor EU/EØS

Gradsstudenter fra land utenfor EU/EØS må betale studieavgift for å studere i Norge. Hvor mye du må betale avhenger av programmet du har søkt på.
  • Hvem må betale skolepenger?

• Fritak for å betale gebyr

Studenter som har startet studiene før høstsemesteret 2023, utvekslingsstudenter fra partnerinstitusjoner og studenter fra land i EU/EØS/EFTA er fritatt for å betale studieavgift.

I tillegg har den norske regjeringen bestemt at enkelte søkere skal fritas fra å betale skolepenger dersom du eksempelvis har permanent oppholdstillatelse i Norge eller andre nære tilknytninger til Norge.

• Hvor mye du må betale

Hvor mye du må betale per år avhenger av hvilket studieprogram du har søkt på:

Studieavgift for studieåret 2024-2025 er :

• Public Health Nutrition: 200 500 NOK per year.
    • International Development, Education and Sustainabilities: 200 500 NOK per year.
    • Nordic Social Policy and Global Sustainable Development: 200 500 NOK per year.
    • Applied Commuter and Information Technology (ACIT): 276 000 NOK per year.
    • Art Therapy (part time, 40 credits per year): 184 000 NOK per year.
    • Civil Engineering: 276 000 NOK per year.
    • Mechanical engineering: 276 000 NOK per year.
    • Product Design, Design in Complexity: 404 500 NOK per year.
    • Transport and Urban Planning: 276 000 NOK per year.

Studieavgift kan bli oppjustert med inflasjon hvert studieår. For informasjon om hva andre studier og emner koster ta kontakt med fakultetet der studie tilbys.

• Hva gebyret dekker

Studieavgiften dekker undervisning, veiledning, eksamen og administrasjon. Den dekker ikke utgifter til visum og oppholdstillatelse, levekostnader og bøker.

• Betaling

Studieavgiften skal betales i sin helhet før hvert studieår. Det er dessverre ingen mulighet til å betale i avdrag. Det første året regnes fra august 2023 til juni 2024.

Du vil motta en faktura med IBAN og SWIFT informasjon fra OsloMet med tilstrekkelig tid til å betale studieavgiften før studieåret starter. Vær oppmerksom på at hvis noen andre betaler studieavgiften for deg, må du oppgi fullt navn som referanse på betalingen.

Studieavgiften skal betales i norsk valuta (norske kroner). Kontakt din lokale bank for å finne valutakursen mellom norske kroner og ditt lands valuta.

• Stipend og lån

Dessverre tilbyr OsloMet foreløpig ingen stipend eller lån. Det er foreløpig heller ingen nasjonale stipender tilgjengelig.

• Spørsmål og svar om skolepenger

Vi har samlet noen spørsmål og svar om studieavgift. Spørsmål og svar siden finnes foreløpig kun på engelsk.