Programplaner og emneplaner - Student
Videreutdanning i farmakologi for manuellterapeuter Programplan
- Engelsk programnavn
- Further Education in Pharmacology for Manual Therapists
- Gjelder fra
- 2024 HØST
- Studiepoeng
- 5 studiepoeng
- Varighet
- 1 semester
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innhold og oppbygging
Etter fullført doktorgradsprogram forventes kandidatene å ha oppnådd følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- er i forkant av kunnskapsfronten innen sitt spesialiseringsfelt og kan knytte fagområdet til vitenskapsteori (K1)
- kan evaluere hensiktsmessigheten og anvendelsen av forskjellige metodiske tilnærminger og prosesser for utvikling av forskningsspørsmål innen fagområdet (K2)
- kan bidra til utvikling og produksjon av ny kunnskap, teori og metoder innen studieretningen (K3)
Ferdigheter
Kandidaten
- kan drive uavhengig forskningsarbeid, planlegge og utføre forskning innen sitt felt, inkludert formulering av problemer og forskningsspørsmål, samt vurdering av hensiktsmessigheten av ulike teorier og metoder (F1)
- kan utføre forskning med høy internasjonal standard (F2)
- kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre eksisterende kunnskap og praksis innen studieretningen og / eller i det profesjonelle feltet (F3)
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere og reflektere over etiske spørsmål i egen og andres forskning og utføre sin forskning med vitenskapelig integritet (GK1)
- kan påta seg eller bidra til komplekse tverrfaglige oppgaver og prosjekter (GK2)
- kan formidle forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale vitenskapelige og/eller profesjonelle publikasjonskanaler, fagfeltet og i populærvitenskapelig form (GK3)
- kan delta i debatter innen feltet i internasjonale fora og presentere forskning på nasjonale og internasjonale forskningskonferanser (GK4)
- kan vurdere behovet for, sette i gang og utøve innovasjon (G5)
I tillegg vil programmet ha læringsutbytte knyttet til bruk av referanser og riktig siteringspraksis.
Referanser
Riktig bruk av kildereferanser og verifiserbarhet er nødvendig i all forskning. Kandidaten må overholde retningslinjene for korrekt referanse og bruk av sitater i både opplæringskomponent og forskningskomponent. Mangelfulle referanser kan anses å utgjøre plagiering og juks, og kan utgjøre et brudd på forskningsetiske retningslinjer, jfr. lov om universiteter og høyskoler § 4-13. (R1)
Valgfritt emne
Løper over flere semestre