EPN-V2

VFMT6000 Further Education in Pharmacology for Manual Therapists Course description

Course name in Norwegian
Farmakologi for manuellterapeuter
Study programme
Further Education in Pharmacology for Manual Therapists
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Videreutdanning i farmakologi for manuellterapeuter er et nettbasert emne på masternivå.

Emnet skal gi manuellterapeuter kompetanse i avansert farmakologi, slik at pasienter med muskel- og skjelettlidelser kan behandles med legemidler på en sikker og forsvarlig måte. Studenten vil lære grunnleggende prinsipper om hvordan legemidler samhandler med menneskekroppen, inkludert tema som farmakokinetikk og farmakodynamikk. Emnet vil gi økt innsikt i, og en mer helhetlig forståelse av steroidbehandling og andre relevante farmakologiske behandlingsmetoder.

Relevans for arbeidsliv

Videreutdanningen vil gi et større faglig grunnlag for integrering av farmakologisk kunnskap i egen praksis, og i samsvar med gjeldende retningslinjer.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om aktuelle legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • har inngående kunnskap om virkningsmekanismer, indikasjoner, bivirkninger, og oppfølging av effekt av antiinflammatoriske steroider og lokale anestetika i henhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • har inngående kunnskap om virkningsmekanismer, indikasjoner, bivirkninger, og oppfølging av effekt av ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler og andre legemidler brukt for smertelindring i henhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • kan drøfte og vurdere risiko for avhengighet og misbruk av legemidler og legemiddelinteraksjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevant lovverk og forskrifter for legemiddelbruk og legemiddelhåndtering
  • selvstendig gjennomføre beregninger av legemidlers doser, mengder og styrker
  • anvende relevant oppslagsverk og retningslinjer for avansert legemiddelbehandling på en forsvarlig måte
  • anvende hensiktsmessig injeksjonslegemiddel basert på en helhetlig vurdering av pasienten, samt identifisere eventuelle legemiddelrelaterte risikoer og bivirkninger hos den enkelte pasient

Generell kompetanse

Studenten kan

  • begrunne og kritisk vurdere farmakologiske og ikke-farmakologiske behandlingsalternativer til den enkelte pasient
  • analysere og drøfte etiske spørsmål og problemstillinger knyttet til fagområdet og egen praksis

Content

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie.

Teaching and learning methods

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

På de fysiske samlingene får studenten undervisning gjennom forelesninger, seminar og gruppearbeid. Mellom samlingene forventes det at studenten arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom deltakelse i nettbaserte diskusjoner. For å støtte selvstudiene og hjelp til refleksjon over bruk av legemidler i egen praksis er det forventet at hver student leverer et skriftlig case-basert prosjekt som skal presenteres på siste seminar. Prosjektet må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Selvstudier

Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, via universitetets digitale læringsplattformer. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, og delta i diskusjonsforum i nettprat eller sosiale medier. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.

Forelesninger

Forelesninger benyttes for å belyse hovedelementer, begrep, prinsipper, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle sentrale problemstillinger.

SeminarSamlingene gjennomføres fysisk på universitetet. Studentene engasjerer seg i faglige temaer for å utdype sine kunnskaper og oppøve ferdigheter i faglig formulering og refleksjon. Dette skjer gjennom faglige innlegg, oppgaveløsing, diskusjon, samt refleksjon over egne handlinger og holdninger. Det legges vekt på høy deltakeraktivitet i seminarene.

Gruppearbeid

Gruppearbeid omfatter tilrettelagt samarbeid med medstudenter, samlesing og diskusjon av pensumtekster. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom utvikling og formidling av fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktiv tilbakemelding.

Prosjektarbeid/case

Det er ulike former for oppgaver underveis som støtter opp om læringsprosessen. Studenten skal jobbe med case-baserte oppgaver fra egen praksis. Individuelt og i grupper på seminarene.

Course requirements

Arbeidskrav er alle former for arbeid, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent.

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % deltagelse på samlinger og presentasjoner
  • individuelt skriftlig case-basert prosjekt etter gitte kriterier, presenteres i grupper på siste seminar

Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse på samlinger/presentasjoner oppfylles. Dersom studenten ikke oppfyller tilstedeværelseskravet på, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.

Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny vurdering. Dersom annen gangs vurdering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Assessment

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i Lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 20 min. Den samme vurderingsformen benyttes ved ny og utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.

Examiners

To sensorer vurderer besvarelsene. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.  

Admission requirements

Formålet med dette emnet er at studenten kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter i møte med pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende. Emnet inneholder en teoretisk del og en praktisk del.

Den teoretiske delen av emnet gir kunnskapsgrunnlag for å forstå det palliative helse- og omsorgstilbudet i Norge. Sentralt for emnet er hvilke konsekvenser pasientens alvorlige sykdomsforløp har for pasienten, pårørende og eventuelt etterlatte, og hvordan kreftsykepleieren bør tilnærme seg denne komplekse situasjonen. Symptomkartlegging og lindring av symptomer er sentralt for emnet. Videre inneholder emnet avansert kunnskap om pasientens, pårørendes og etterlattes åndelige og eksistensielle behov i det palliative forløpet. Utover dette vil studenten få inngående kunnskap om etiske og faglige aspekter relatert til sykdom og død.

Formålet med den praktiske delen av emnet er at studenten får handlingskompetanse i pleie og behandling av pasienter med alvorlig og livstruende sykdom. Dette innebærer å kunne gi person- og familiesentrert sykepleie til pasienter i alle aldre. Gjennom de praktiske studiene på palliative enheter i kommunehelsetjenesten eller ved palliative enheter i spesialisthelsetjenesten får studentene erfaring i å foreta kliniske observasjoner, vurderinger, beslutninger og iverksette handlinger som fremmer mestring, håp og god livskvalitet når livet går mot slutten. Studenten kunne få erfaring med å bidra til å støtte pasient og pårørende i livets sluttfase. Videre vil studentene få erfaring i å undervise kolleger og/eller annet helsepersonell.

Generelt foregår praksisstudiene ved palliative avdelinger der kreftpasienten får behandling og oppfølging. Studenten vil primært ha praksis i kommunehelsetjenesten (hjemmesykepleien, sykehjem og lignende) eller ved palliative enheter i spesialisthelsetjenesten. Veiledet praksis går over 8 uker med tilrettelagte læresituasjoner og selvstudier.