EPN-V2

VFMT6000 Further Education in Pharmacology for Manual Therapists Course description

Course name in Norwegian
Farmakologi for manuellterapeuter
Study programme
Further Education in Pharmacology for Manual Therapists
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Videreutdanning i farmakologi for manuellterapeuter er et nettbasert emne på masternivå.

Emnet skal gi manuellterapeuter kompetanse i avansert farmakologi, slik at pasienter med muskel- og skjelettlidelser kan behandles med legemidler på en sikker og forsvarlig måte. Studenten vil lære grunnleggende prinsipper om hvordan legemidler samhandler med menneskekroppen, inkludert tema som farmakokinetikk og farmakodynamikk. Emnet vil gi økt innsikt i, og en mer helhetlig forståelse av steroidbehandling og andre relevante farmakologiske behandlingsmetoder.

Relevans for arbeidsliv

Videreutdanningen vil gi et større faglig grunnlag for integrering av farmakologisk kunnskap i egen praksis, og i samsvar med gjeldende retningslinjer.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om aktuelle legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • har inngående kunnskap om virkningsmekanismer, indikasjoner, bivirkninger, og oppfølging av effekt av antiinflammatoriske steroider og lokale anestetika i henhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • har inngående kunnskap om virkningsmekanismer, indikasjoner, bivirkninger, og oppfølging av effekt av ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler og andre legemidler brukt for smertelindring i henhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • kan drøfte og vurdere risiko for avhengighet og misbruk av legemidler og legemiddelinteraksjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevant lovverk og forskrifter for legemiddelbruk og legemiddelhåndtering
  • selvstendig gjennomføre beregninger av legemidlers doser, mengder og styrker
  • anvende relevant oppslagsverk og retningslinjer for avansert legemiddelbehandling på en forsvarlig måte
  • anvende hensiktsmessig injeksjonslegemiddel basert på en helhetlig vurdering av pasienten, samt identifisere eventuelle legemiddelrelaterte risikoer og bivirkninger hos den enkelte pasient

Generell kompetanse

Studenten kan

  • begrunne og kritisk vurdere farmakologiske og ikke-farmakologiske behandlingsalternativer til den enkelte pasient
  • analysere og drøfte etiske spørsmål og problemstillinger knyttet til fagområdet og egen praksis

Content

Skriftlig individuelle hjemmeeksamen over 10 dager der studenten viser sin helhetlige kompetanse knyttet opp mot læringsutbyttene i emnet. Studenten skal reflektere over eget læringsutbytte i emnet og eksamensoppgaven skal begrunnes med aktuell teori. Omfang 2500 ord +/-10 % (+ eventuelle vedlegg).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, det vil bli gitt ny oppgave.

Teaching and learning methods

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

På de fysiske samlingene får studenten undervisning gjennom forelesninger, seminar og gruppearbeid. Mellom samlingene forventes det at studenten arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom deltakelse i nettbaserte diskusjoner. For å støtte selvstudiene og hjelp til refleksjon over bruk av legemidler i egen praksis er det forventet at hver student leverer et skriftlig case-basert prosjekt som skal presenteres på siste seminar. Prosjektet må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Selvstudier

Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, via universitetets digitale læringsplattformer. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, og delta i diskusjonsforum i nettprat eller sosiale medier. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.

Forelesninger

Forelesninger benyttes for å belyse hovedelementer, begrep, prinsipper, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle sentrale problemstillinger.

SeminarSamlingene gjennomføres fysisk på universitetet. Studentene engasjerer seg i faglige temaer for å utdype sine kunnskaper og oppøve ferdigheter i faglig formulering og refleksjon. Dette skjer gjennom faglige innlegg, oppgaveløsing, diskusjon, samt refleksjon over egne handlinger og holdninger. Det legges vekt på høy deltakeraktivitet i seminarene.

Gruppearbeid

Gruppearbeid omfatter tilrettelagt samarbeid med medstudenter, samlesing og diskusjon av pensumtekster. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom utvikling og formidling av fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktiv tilbakemelding.

Prosjektarbeid/case

Det er ulike former for oppgaver underveis som støtter opp om læringsprosessen. Studenten skal jobbe med case-baserte oppgaver fra egen praksis. Individuelt og i grupper på seminarene.

Course requirements

Arbeidskrav er alle former for arbeid, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent.

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % deltagelse på samlinger og presentasjoner
  • individuelt skriftlig case-basert prosjekt etter gitte kriterier, presenteres i grupper på siste seminar

Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse på samlinger/presentasjoner oppfylles. Dersom studenten ikke oppfyller tilstedeværelseskravet på, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.

Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny vurdering. Dersom annen gangs vurdering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Assessment

Emnet handler om å planlegge, gjennomføre, og vurdere praktiske arbeidsprosesser og oppgaver i et yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk perspektiv. De tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring ses opp mot undervisning i arbeidslivsfaget. Bærekraft i arbeidslivsfaget er et viktig element som er gjennomgående i faget. Helse, miljø og sikkerhet er vektlagt i emnet da HMS er et grunnleggende element i praktiske arbeidsoppgaver. Kunnskap om fag- og yrkesopplæring og yrkesveiledning er også en del av emnet.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkesdidaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering av produksjon, varer og tjenester
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet som en del av arbeidslivsfaget
  • har kunnskap om fag- og yrkesopplæring og yrkesveiledning
  • har kunnskap om sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft i planlegging og produksjon
  • har kunnskap om hvordan undervisning i arbeidslivsfaget kan påvirke elevenes helsemessige og psykososiale sider ved å arbeide sammen med andre
  • har kunnskap om hvordan praktisk arbeid kan gi mestringsopplevelser i sosiale sammenhenger

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk undervisning
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere praktiske arbeidsoppgaver
  • kan ivareta bærekraft og helse, miljø og sikkerhet i elevenes arbeid med praktiske oppgaver
  • kan sette seg inn i ukjente og bærekraftige produksjonsmetoder, tjenester og teknikker
  • kan implementere de tverrfaglige temaer i planlegging av undervisningen i arbeidslivsfaget

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre, og vurdere en yrkesdidaktisk praktisk undervisning som ivaretar bærekraft og helse, miljø og sikkerhet
  • kan implementere de tverrfaglige temaene i undervisning og yrkesveiledning
  • kan utvikle fagets innhold og muligheter

Grading scale

Se omtale av arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Examiners

Se omtale av arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Admission requirements

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må følgende tre arbeidskrav være vurdert til godkjent

  1. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat hvor de reflekterer over egen kompetanse opp mot læreplanen i arbeidslivsfag og yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske perspektiver. Individuelt skriftlig notat. Omfang 800 ord +/- 10 %
  2. Studentene skal i gruppe på 2 - 3 studenter planlegge og gjennomføre en yrkesdidaktisk praktisk oppgave ved en skole. Bærekraft og HMS skal være en del av planlegging og gjennomføring. Arbeidet skal dokumenteres digitalt og presenteres for medstudenter. I presentasjonen skal gruppen reflektere over eget arbeid. Presentasjonene skal samlet ha et omfang: 8-10 minutter.
  3. Studentene skal i en individuell skriftlig oppgave utarbeide en undervisningsplan for en praktisk oppgave med vekt på veiledning og vurdering av en praktisk arbeidsprosess, og begrunne dette med aktuell teori. Omfang: 1200 ord +/- 10% (vedlegg kan komme i tillegg)

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Hensikten med arbeidskravene er at studentene skal reflekter over utvikling av egen kompetanse og vise at de ser sammenhengen mellom teori og praksis. Studentene skal også vise praktiske ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det er lagt stor vekt på arbeid i grupper og presentasjoner for medstudenter. Deling av kunnskap og eksempler på praktisk gjennomføring vil bidra til at studentene etter endt studie, har yrkespedagogiske metoder og verktøy for å undervise i arbeidslivsfaget. Arbeidskravene skal bidra til et helhetlig læringsutbytte i emnet.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse. Se nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i programplanen