EPN-V2

Further Education in Occupational Therapy in Primary Health Care Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning i ergoterapi innenfor allmennhelse
Valid from
2019 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studiet går på deltid over ett år og tilsvarer ett semesters fulltidsstudium. Det er inndelt i to emner. Bestått studium gir 30 studiepoeng.

Gjennom helsereformer og lovverk er krav og forventninger til offentlige tjenester, og dermed også til de ansattes kunnskaper og handlingskompetanse, skjerpet. Kommunene har fått ansvar for mer komplekse og spesialiserte oppgaver. Samtidig er det stort press på helsetjenesten som konsekvens av økt levealder og større mangfold i befolkningen. Politiske føringer legger vekt på at helsetjenester i størst mulig grad skal dreies fra behandling til helsefremmende og forebyggende arbeid. Alle har rett til å leve et verdig liv med mulighet for meningsfull aktivitet og mestring av hverdagslivet i eget hjem eller institusjon og kunne delta i samfunnslivet. Utviklingen fører til mange og til dels nye faglige utfordringer for alle helseprofesjonene.

Studiet skal bidra til å følge opp myndighetenes satsing på høy kvalitet i et helhetlig og sammensatt tjenestetilbud basert på kunnskapsbasert praksis. Dette gir nye tilnærminger som må implementeres med etablert praksis og anvendes i tjenestetilbudene. Hovedfokuset i studiet er ergoterapeuters spesifikke fagkompetanse i et tverrprofesjonelt samarbeid både på individ- og systemnivå.  Ergoterapeuter utfordres på å jobbe på ulike arenaer for å fremme aktivitet og deltakelse i befolkningen. Ergoterapeuter må prioritere, planlegge, gjennomføre og evaluere tjenesteutøvelsen i tråd med politiske føringer og samfunnsmessige rammebetingelser.

Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Target group

Målgruppen er ergoterapeuter som ønsker å styrke sin ergoterapifaglige kompetanse og fremme utvikling og innovasjon i kommunehelsetjenesten.

Admission requirements

Søkere må ha offentlig godkjenning som ergoterapeut i Norge.

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter oppnådde konkurransepoeng. Konkurransepoeng er summen av karakterpoeng fra ergoterapeutstudiet, tilleggspoeng for relevant høyere utdanning utover minstekravet og tilleggspoeng for praksis.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap       

Studenten har

  • inngående kunnskap om teorier, vurderingsmetoder og intervensjoner som muliggjør aktivitet og deltakelse i hverdagslivet
  • bred kunnskap om helsepolitiske, faglige, juridiske, økonomiske, organisatoriske og lokale rammebetingelser som styrer kommunal virksomhet på individ- og systemnivå
  • inngående kunnskap om empowerment, brukermedvirkningsprosesser og tverrprofesjonell og -sektoriell samhandling
  • inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige tradisjon og vurdering av kildebruk

Ferdigheter    

Studenten kan

  • anvende teorier og kritisk analysere vurderingsmetoder knyttet til aktivitet og deltakelse i menneskers hverdagsliv på individ- og systemnivå
  • kritisk analysere og initiere intervensjoner rettet mot helsefremmende, forebyggende og re/habiliterende arbeid på individ- og systemnivå
  • analysere, vurdere og delta i tiltak i nærmiljøet  som påvirker innbyggernes aktivitet og deltakelse
  • bidra til kvalitetsforbedring og endring i organisasjoner gjennom kunnskapsbasert praksis
  • initiere og gjennomføre et avgrenset og selvstendig kvalitetsforbedrende arbeid

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • analysere, begrunne og formidle faglige problemstillinger og intervensjoner overfor aktuelle aktører
  • selvstendig iverksette og delta i forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid for å bidra til koordinerte og helhetlige pasientforløp og brukermedvirkning
  • begrunne, kritisk analysere og formidle etiske spørsmål og dilemmaer

Content and structure

Studiet kombinerer fellessamlinger ved universitetet med selvstudier og nettbasert studentsamarbeid. Det er totalt 4 ukesamlinger av 5 dagers varighet. De er sammensatt av forelesninger, gruppearbeid, veiledet gruppearbeid og seminarer.

Studiet er basert på stor grad av egenaktivitet, og studentene må strukturere sin egen læreprosess. Studieåret er på 40 uker, og det forventes en samlet arbeidsinnsats på 20 timer pr. uke.

I mellomperiodene skal studentene arbeide med skriftlige og praktiske oppgaver. Det forventes at de samarbeider om oppgaver og deltar i diskusjoner på nettet. Studentene får oppgaver som kan leveres innen fastsatte frister for å få tilbakemelding fra faglærer.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

Internationalisation

Studiets målgruppe er personer som ønsker spesialkompetanse innen velferdsteknologi.

Work requirements

For opptak kreves det bachelorgrad innen helsefag, ingeniørfag eller pedagogiske fag.

Det gis inntil ett (1) tilleggspoeng for utdanning innen ingeniørfag utover minstekravet for opptak.

Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Assessment

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike modeller innenfor interaksjon mellom menneske, teknologi, samfunnsdeltakelse og miljø
  • har bred kunnskap om teorier, perspektiver, modeller og metoder for å utvikle løsninger for personer med nedsatt funksjon
  • har inngående kunnskap om ulike prinsipper av betydning for utforming og tilgjengelig tilrettelegging
  • har inngående kunnskap om læring i komplekse systemer og hvordan disse innvirker på hverandre
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming
  • har kunnskap om praktiske konsekvenser av funksjonshemming
  • har inngående kunnskap om velferdsteknologi i en samfunnsmessig kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og kritisk analysere interaksjon mellom menneske, teknologi og miljø for å bidra til løsninger for bruk av assisterende teknologi for personer med funksjonsnedsettelser
  • kan identifisere, analysere, gjennomføre og evaluere tilrettelegging av teknologiske løsninger i samarbeid med brukere
  • kan bidra til utvikling av brukerorienterte tjenester innen velferdsteknologi
  • kan bidra i en innovasjonsprosess for å utvikle nye tekniske løsninger i samarbeid mellom tjenesteapparat og næringsliv basert på brukermedvirkning og kunnskapsbasert praksis
  • kan jobbe systematisk og gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt

Generell;kompetanse

Studenten

  • kan iverksette og delta i forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid for å bidra til koordinerte tjenestetilbud
  • kan analysere, begrunne og formidle brukerbehov og etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø
  • kan utøve kunnskapsbasert praksis i henhold til politiske, faglige, juridiske, økonomiske og organisatoriske føringer som gjelder for privat og offentlig virksomhet på individ- og systemnivå

Other information

Studiet, som består av to obligatoriske emner, gjennomføres på deltid i løpet av to semestre. Det arrangeres to samlinger av fem dagers varighet hvert semester, og det forventes en arbeidsinnsats på ca. 20 timer per uke. Gjennomført studium gir 30 studiepoeng.