EPN-V2

VERA6010 Intervention and Development of Services Course description

Course name in Norwegian
Ergoterapeutisk intervensjon og tjenesteutvikling
Study programme
Further Education in Occupational Therapy in Primary Health Care
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Ergoterapeutisk intervensjon omfatter fordypning i ergoterapispesifikk fagkunnskap og handlingskompetanse. Dette inkluderer teorier, metoder og vurderingsredskaper som begrunner yrkesutøvelsen på individnivå for å fremme aktivitet og deltagelse i eget hjem, boenhet, institusjon, nærmiljø og lokalsamfunn. Ergoterapeutens rolle, samarbeid med brukere og pårørende og deres deltagelse i beslutningsprosesser er temaer som inngår i emnet.

Tjenesteutvikling har fokus på helsepolitikk og organisatoriske forhold på systemnivå. Kunnskap om samfunnsforhold og velferdsstatens rammebetingelser med aktuelt lovverk trekkes inn for å belyse utfordringer og påvirkninger av ergoterapifaglig yrkesutøvelse og tjenesteutvikling. Utvikling av differensierte og kostnadseffektive tjenester og tilbud for å fremme ulike befolkningsgruppers muligheter og behov for aktivitet og deltakelse i hverdagslivet løftes frem.

Required preliminary courses

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital arkivbevaring, der overgangen fra danning til bevaring prioriteres. Det legges vekt på migrasjon som bevaringsstrategi og hvordan XML brukes her.

Learning outcomes

Ingen forkunnskapskrav.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av digitale arkiv
  • kjennskap til prosessene og utfordringene ved konvertering og migrasjon av digital informasjon
  • grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra digitale systemer

Ferdigheter

  • utforme strategier for migrering av digital informasjon
  • analysere og redegjøre for metadata som inngår i et digitalt uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • utforme strategier/metoder for generering av uttrekk

Generell kompetanse

  • kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i bevarings- og uttrekkspraksis
  • har innsikt i rollen XML-teknologi spiller i uttrekk

Course requirements

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • To skriftlige oppgaver. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studenten strukturere læringen i løpet av semesteret. Oppgavene kan skrives individuelt eller i gruppe (maks 4 per gruppe). Hver arbeidskrav har en omfang som tilsvarer 2-3 sider (4.600 - 5.900 tegn inkludert mellomrom).

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell mappe der omfang på hele mappen er 10-13 sider (23.000 - 30.000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Mappen inneholder tre oppgaver:

  1. En oppgave basert på datalaborasjon.
  2. En oppgave på et gitt tema med utgangspunkt i pensum.
  3. En oppgave på et gitt tema med utgangspunkt i en teknisk problemstilling.

Oppgavene i mappen gis ikke karakter hver for seg og vektes ikke, men utgjør et samlet grunnlaget for karakterfastsettelse. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Gradert skala A-F.