Programplaner og emneplaner - Student
Further Education in Applied Behavior Analysis and Early Intervention for Children with Autism and Others with Learning Programme description
- Programme name, Norwegian
- Anvendt atferdsanalyse og tidlig intervensjon for barn med autismespekterforstyrrelse og andre med lærevansker
- Valid from
- 2026 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Videreutdanning i anvendt atferdsanalyse og tidlig intervensjon for barn med autismespekterforstyrrelse og andre med lærevansker, 30 studiepoeng, omhandler en type opplæring som på engelsk kalles Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI). EIBI innebærer at man bør komme i gang så tidlig som mulig med intensiv atferdsanalytisk opplæring. Videre kjennetegnes EIBI ved at man skreddersyr opplæringen til hvert enkelt barn, basert på en grundig kartlegging, i kombinasjon med barnets og foresattes ønsker. Målsettingen er å dekke alle viktige opplæringsområder som er relevante for barn og unge, som ferdigheter innen kommunikasjon, selvstendighet, lek og sosiale relasjoner, førskoleaktiviteter og motorikk. Opplæring på disse områdene baserer seg på veldokumenterte prinsipper fra atferdsanalyse, normal utvikling hos barn og publiserte opplæringsmanualer. Foresatte er viktige samarbeidsparter i opplæringen, og er involvert både i den daglige opplæringen og i valg av mål. Den første fasen av opplæring er ofte gjennomført individuelt i strukturerte og naturlige situasjoner. Så snart barnet har et tilfredsstillende utbytte av opplæring i grupper med andre barn, tilrettelegges det for inkludering i stadig større grupper. Opplæringen er omfattende og innebærer minst 20 timer per uke, og går som regel over flere år. EIBI har godt dokumenterte effekter.
Utdanningen er heldigital og består av tre emner á 10 studiepoeng, totalt 30 studiepoeng.
Studiet er strukturert i ulike emner som dekker sentrale temaer innenfor EIBI:
- kartlegging av barnets ferdigheter og behov
- hva trenger barnet å lære?
- hvordan gjennomføre individuelt tilrettelagt opplæring?
Formålet med utdanningen er å bidra til likeverdig opplæring og utviklingsmuligheter for barn og unge ved hjelp av kunnskapsbaserte metoder som bygger på forskning og klinisk praksis.
Denne videreutdanningen krever ingen spesifikke forkunnskaper.
Relevans for arbeidsliv
Barn og unge med autismespekterforstyrrelser (ASF) og andre med lærevansker har behov for kompetent oppfølging i barnehage og skole. Erfaringer viser at sårbare grupper ikke får god nok opplæring og tilrettelegging for å nå mål i de ulike opplæringsområdene. Dette videreutdanningstilbudet vil derfor imøtekomme et etterspurt behov i mange av landets kommuner, og kan bidra til å innfri retten til individuell tilrettelegging i henhold til opplæringsloven.
Relevans for videre utdanning
Studiet bygger på forskning, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap. Gjennom studiet stilles det økende krav til refleksjon og kritisk tenkning knyttet til de aktuelle læringsutbyttebeskrivelsene.
Studiet gir et godt grunnlag for videre studier innen psykologi, spesialpedagogikk, vernepleie-, barnehage- og lærerutdanningene.
-
Target group
Målgruppen er primært ansatte i barnehager og skoler som møter barn og unge med ASF og andre der opplæringsbehovet er stort. Studenter og profesjonsutdannet personell innenfor helse, psykologi og pedagogikk er også en sentral målgruppe for utdanningen.
Foreldre eller pårørende, og andre som skal jobbe med barn og unge med ASF og andre med lærevansker som ønsker å lære om tidlig intervensjon, kan også ha nytte av utdanningen. Det understrekes samtidig at klinisk arbeid med barn, med basis i helsetilstander de måtte ha, er lovregulert, og at denne utdanningen kun gir rom for bruk av terapeutiske intervensjoner innenfor denne rammen. Utføring av EIBI av personer som har tatt denne utdannelsen vil måtte finne sted under veiledning av kvalifiserte fagpersoner.
-
Admission requirements
For opptak kreves det generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Retningslinjer for realkompetansevurdering:
Studiespesifikke krav
- Minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor eller tilsvarende.
- I praksisen må søker ha arbeidet med barn som mottar helse- og sosialtjenester eller spesialpedagogiske tjenester.
Generelle krav til realkompetanse ved OsloMet
- Søkere må være 25 år eller eldre i søknadsåret.
- Søkere kan ikke ha generell studiekompetanse.
- Søkere må ha minimum 5 års relevant fulltids yrkespraksis, deltid kan regnes om til heltid. Inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
- Søkerne må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette skal dokumenteres med minimum faget norsk (112 årstimer) og engelsk (140 årstimer) fra yrkesfaglige studieretninger i videregående skole eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Unntak kan gjøres:
- dersom undervisningen i sin helhet foregår på engelsk, eller
- for søkere med 3-årig videregående opplæring fra Norge eller et annet nordisk land.
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
-
Learning outcomes
Kandidaten har etter fullført videreutdanning følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- kjennetegn ved ASF, inkludert kunnskap om vanlige tilleggsvansker og hvordan disse påvirker barns læring og utvikling
- forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet EIBI
- barns normalutvikling, og hvordan denne kan benyttes i kartlegging og sette mål for opplæring
- rettigheter for barn med særskilte behov, og hvordan disse kan ivaretas i opplærings- og behandlingssituasjoner
- atferdsanalytiske prinsipper, inkludert etablering og vedlikehold av ferdigheter, håndtering av utfordrende atferd og opplæringsprosedyrer som discrete trial training (DTT), atferdskjeder og incidental teaching
- standardiserte kartleggingsverktøy, inkludert preferanse- og funksjonell kartlegging
- etiske vurderinger i atferdsanalytisk praksis, inkludert sosial validitet og brukermedvirkning
- hvordan tilrettelegge for samarbeid mellom fagpersoner og foreldre for å ivareta brukermedvirkning
FerdigheterStudenten kan
- planlegge og gjennomføre kartlegging av barns ferdigheter, behov og utfordringer
- undersøke og vurdere sosial validitet ved et opplæringsmål og tiltak
- bruke resultatene fra kartlegging til å utvikle målrettede og individuelt tilpassede opplæringsprogrammer basert på atferdsanalytiske prinsipper.
- utføre atferdsanalytiske opplæringsprosedyrer, som discrete trial training (DTT), atferdskjeder, funksjonell kommunikasjonstrening, shaping og opplæring i naturlige miljøer
Generell kompetanseStudenten kan
- anvende oppdatert kunnskap om tidlig intervensjon basert på forskning, kunnskapsbasert praksis og gjeldende lovverk
- drøfte ulike perspektiver ved tidlig intervensjon og foreta faglige avgjørelser i tråd med kunnskapsbasert praksis
- reflektere over en profesjonell- og etisk tilnærming i arbeidet med barn og deres nærpersoner, inkludert barns rettigheter og behov.
-
Content and structure
Studietilbudet består av tre (3) obligatoriske emner à 10 studiepoeng, til sammen 30 studiepoeng, og gjennomføres på deltid over to semestre. Utdanningen er heldigital. Det vil jevnlig bli avholdt webinarer i hvert emne. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 20 timer pr. uke over 2 semester, totalt 40 uker.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
-
Teaching and learning methods
I en heldigital utdanning er studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om studenten oppnår læringsutbyttene i utdanningen. Studiet kombinerer ulike arbeidsformer som selvstudier, webinarer, digitale læringsressurser og gruppearbeid.
Selvstudier
Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se aktuelle videoer, løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser. Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via OsloMet sin læringsplattform.
Digitale læringsressurser
Det benyttes videobaserte forelesninger og fagtekster med flervalgstester som gir studenten mulighet til å teste sine kunnskaper underveis. Observasjons- og refleksjonsoppgaver er knyttet til å lese fagstoff og å se film/video for å oppøve analyseferdigheter, og evne til kritisk tenkning, både individuelt og i grupper.
Gruppearbeid
Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag og deler kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Studenten får øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger. Digital samskriving kan brukes for å dele kunnskap og produsere tekster sammen, for eksempel via Office 365, Teams, eller Google Docs.
Webinar
Dette er nettbaserte obligatoriske samlinger med forelesninger i sanntid. Webinarene baserer seg på individuelle nettbaserte forberedelser, aktiv deltagelse i webinarene samt etterarbeid. I webinarene får studenten trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egen læring og utvikling.
-
Work requirements
Studiet har hovedsakelig arbeidskrav i form av obligatorisk deltakelse på webinarer, skriftlige oppgaver som leveres individuelt eller gruppevis, gruppearbeid som kan være veiledet, muntlige presentasjoner og tilbakemelding til medstudenter. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent og settes som vilkår for å fremstille seg til vurdering/eksamen i emnene. Reglene om fusk i Lov om universiteter og høgskoler, Forskrift om studier og eksamen og retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet, gjelder også for arbeidskrav. Arbeidskravene i hvert emne fremgår i emneplanen.
Hensikten med arbeidskrav er å
- bidra til at studenten oppnår læringsutbyttene i emnene
- fremme progresjon og faglig utvikling i utdanningen
- stimulere til å oppsøke og tilegne seg ny kunnskap
- legge til rette for samhandling og kommunikasjon om faglige spørsmål
Det er studentens ansvar å påse at arbeidskrav oppfylles innen de fristene som er angitt.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er obligatorisk tilstedeværelse innenfor områder som er vesentlige for videreutdanningen, og hvor studenten ikke kan tilegne seg kunnskap og ferdigheter gjennom selvstudier alene. Dette medfører at det er obligatorisk tilstedeværelse på gruppearbeid og muntlige presentasjoner/medstudentrespons, etter nærmere angivelser i emneplanene. Det er krav om deltakelse på alle webinarene.
Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel skriftlige individuelle oppgaver. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, må studenten følge neste kull. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.
Skriftlige arbeider
Emnene har obligatoriske skriftlige oppgaver. Tilbakemelding forutsetter at det skriftlige arbeidet er levert til fastsatt tid. Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides i henhold til tilbakemeldinger før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan ikke studenten fremstille seg til ordinær eksamen.
Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Dersom tredje gangs innlevering ikke godkjennes må studenten gjennomføre emnet med neste kull. Nærmere bestemmelser om krav til skriftlige arbeider, frister etc. framkommer av emneplanen for det enkelte emnet.
-
Assessment
Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet. Hvert emne avsluttes med eksamen. I emnene benyttes bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått, dvs. at læringsutbyttene ikke er oppnådd.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.
Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages.
Progresjonskrav
Studiet har følgende progresjonskrav:
- Godkjente arbeidskrav i emne i VEIBI1000 for å påbegynne VEIBI1100
- Godkjente arbeidskrav i emne i VEIBI1000 og VEIBI1100 for å påbegynne VEIBI1200.
-
Other information
Studiet er etablert av dekan ved fakultet for helsevitenskap 24.10.2025.
Programplanen er godkjent av prodekan for utdanning ved fakultet HV 17.10.2025.