EPN-V2

VEIBI1000 Assessment of the Child's Skills and Needs Course description

Course name in Norwegian
Kartlegging av barnets ferdigheter og behov
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    Autismespekterforstyrrelse (ASF) er en diagnose med individuelle forskjeller i ferdighetsnivå og behov. Felles for denne gruppen er at de har utfordringer knyttet til læring av sentrale ferdigheter, og har behov for en individuell tilrettelagt opplæring. For å tilrettelegge best mulig for barnet, er det avgjørende å kjenne til hvilke utfordringer barna kan ha. Kartlegging av barnets ferdigheter og behov danner grunnlaget for relevante og individuelt tilpassede mål for opplæringen basert på Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI). Samtidig er det viktig å være bevisst egne profesjonelle ferdigheter i møte med barnet og hens nærpersoner.

    Dette emnet forbereder studenten på å gjennomføre kartlegging ved bruk av standardiserte kartleggingsverktøy. Målet er å identifisere barnets individuelle behov og sikre et godt grunnlag for målrettet og effektiv opplæring.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • kan beskrive kjennetegn og vanlige tilleggsvansker ved ASF og andre utviklingsforstyrrelser
    • kjenner til barns normalutvikling
    • kan beskrive rettigheter som barn med særlige behov har
    • kan beskrive kunnskapsgrunnlaget for tiltak og behandling
    • kan beskrive de mest brukte standardiserte kartleggingsverktøyene
    • kan beskrive ulike prosedyrer for preferansekartlegging
    • kan beskrive hva funksjonell kartlegging er, og hvordan det kan utføres

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • hjelpe til med gjennomføring av kartlegging av ferdigheter ved bruk av standardiserte kartleggingsverktøy
    • utføre preferansekartlegging
    • utføre en funksjonell kartlegging av utfordrende atferd
    • tilrettelegge for samarbeid med aktuelle parter
    • diskutere og reflektere over relevante etiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • beskrive mål i henhold til resultater av kartlegging
    • involvere barnet og nærpersoner i utforming av målvalg
  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene består av selvstudier (pensum og digitale moduler) og

    praktiske øvelser i digitale grupperom underveis i webinar.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • 1 individuell, skriftlig innlevering, maksimalt 1000 ord
    • Deltakelse på 3 webinarer
  • Assessment

    Individuell muntlig høring, ca. 20 minutter

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

  • Overlapping courses

    Ingen