Programplaner og emneplaner - Student
Further education in financial counseling Programme description
- Programme name, Norwegian
- Videreutdanning i økonomisk rådgivning
- Valid from
- 2020 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Work requirements are all forms of tasks, testing, and compulsory attendance that must be completed for the students to sit for exams. Work requirements are graded Pass/Fail. Work requirements are described for each course. They are individual work, unless otherwise indicated.
The objective of work requirements is to promote progress in studies and academic development, to encourage the student to acquire new knowledge, and document learning outcomes.
The work requirements of the program are compulsory attendance, oral presentations, and written assignments.
Work requirements are assessed and approved by the course instructor. When students cannot present completed work requirements, the course instructor and the program director decide how the requirement may be compensated for.
Compulsory attendance and oral presentations
Attendance is compulsory in topics where the student cannot acquire knowledge and skills solely through readings. This makes attendance compulsory for some lectures, laboratory/practical excercises; scheduled group work, seminars and presentations of various types of work. Students are responsible for their own attendance. If students miss group presentations, they must do an individual presentation for the course instructor.
If a student is absent beyond the attendance requirements in the course descriptions, the course instructor determines whether alternative assignments can compensate, such as individual written work. If the absence cannot be compensated for, the student must attend the course the next time it is given. The option of compensating by substitute activity depends on the extent of the absence, and on which activities the student has missed.
Written assignments
Several courses have compulsory written assignments as work requirements, such as reaction papers and article summaries, description of learning outcomes for practicum placements, and project outline for the bachelor’s thesis.
Work requirements that are not approved can be reworked for improvement and submitted again. Resubmission can be done twice. If the third submission (second resubmission) is not approved, the student must retake the course.
Target group
The programme description was first approved by the Board of Akershus University College 12 December 2007
Most recent amendments adopted by the Vice Dean of the Faculty of Health Sciences on 17 April 2024
Admission requirements
Opptakskravet er bachelorgrad eller annen 3-årig utdanning på bachelornivå.
Learning outcomes
Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 1. syklus (bachelornivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om
- hvordan økonomiske problemer og gjeldsproblemer oppstår
- politikk og institusjoner som påvirker gjeldsutvikling og privatøkonomi
- juridisk metode
- relevante lover omkring privatøkonomi og økonomisk rådgivning
- sosialt arbeids metode som hjelpemiddel i økonomisk rådgivning
- veiledning, rådgivning og forhandling
- forebygging og hjelp til selvhjelp
Ferdigheter
Kandidaten kan
- møte mennesker i pressede situasjoner og bidra til dialog
- etablere og vedlikeholde dialog mellom kreditorer og skyldner
- produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere
- lede samarbeidsprosesser med bruker, kreditorer og andre aktuelle deltakere
- drive informasjonsarbeid og opplæring i privatøkonomiske spørsmål med sikte på å forhindre utvikling av gjeldsproblemer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan forstå og reflektere kritisk over økonomisk rådgivning som tjeneste i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk
- reflektere over etiske problemstillingen i tilknytting til økonomisk rådgivning
Content and structure
Studiet består av to emner á 15 studiepoeng som vist i oversikten nedenfor.
1st year of study
1. semester
2. semester
Teaching and learning methods
Undervisningen går over to semestre der hvert semester inneholder ett emne. Hvert emne består av 3 samlinger over 3 dager.
Undervisningen veksler mellom forelesninger på OsloMet, digitale forelesninger, seminarer, praktiske øvelser, gruppearbeid og veiledning.
OsloMet bruker Canvas som læringsplattform. Canvas er en skybasert læringsplattform som åpner for studentaktive arbeids- og undervisningsformer, og er universitetets kommunikasjonskanal ut mot studentene. Studentene skal ta i bruk sin egen arbeidsplass som læringsarena gjennom studiet.
Work requirements
Det er arbeidskrav i begge emnene; VØR6000 og VØR6100. Arbeidskravet er en skriftlig gruppeoppgave med et omfang på 3000 ord. I tillegg skal hver gruppe lese en annen gruppes oppgave og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding. For å kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravet være godkjent.
Assessment
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene plikter å sette seg inn i gjeldende regler. Vurderingsform og arbeidskrav er nærmere beskrevet under det enkelte emne. En forutsetning for å kunne framstille seg til eksamen er at studenten har fått godkjent arbeidskrav.
Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Det benyttes intern og ekstern sensor på hver eksamen. Studenter som har gyldig fravær på eksamen eller ikke består eksamen, har rett til ny/utsatt eksamen.
Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3.