EPN-V2

VØR6000 Theoretical perspectives on financial counseling Course description

Course name in Norwegian
Teoretiske perspektiver på økonomisk rådgivning
Study programme
Further education in financial counseling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet skal gi undervisningskompetanse i programfagene råstoff og produksjon, kosthold og livstil ved VG 1 Restaurant- og matfag og hovedområde mat og livsstil i grunnskolefaget mat og helse.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser innen matteknologi og måltidskunnskap som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen (K2)
  • har kunnskap om gjeldende læreplaner og styringsdokumenter innen programområdet (K1 og K2)
  • har kunnskap om smak som sosialt og kulturelt utrykk (K5)

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle sine yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og matfaglige kunnskaper (F1)
  • kan bruke sensorisk analyse for å bedømme næringsmidler (F1)
  • kan orienter seg i, og forholde seg kritisk til faglitteratur om mat og måltidskunnskap (F4)
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter innen matteknologi og måltidskunnskap, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy (F2)
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflektere over egen arbeidsutøvelse innen matteknologi og måltidskunnskap (F5)
  • kan bruke relevante forskningsresultater innen mat og måltidskunnskap for å treffe begrunnede valg (F7)
  • kan gjennomføre praktiske eksperimenter der ulike egenskaper ved råvarer og produkter kartlegges (F5)

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter i forhold til matteknologi og måltidskunnskap mellom de ulike yrkene (G5)
  • kan analysere egne behov for endrings- og utviklingskompetanse i møtet med framtidens behov for yrkesutøvere i restaurant- og matfag som kan utvikle og produsere sunn mat (G3)

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, laboratorieøvelser med næringsmidler, oppgaveløsning, digitale verktøy.

Course requirements

Praksis

Tre dagers yrkespraksis. Gjennomføring av yrkespraksis beskrives i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.

Arbeidskrav

  • to skriftlige rapporter, hver rapport skal være på 2000 ord +/- 20 prosent.
  • studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten, det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager, 2000 ord +/- 20 prosent etter retningslinjer gitt av faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt. Alle kilder skal oppgis og det skal benyttes korrekt kildehenvisning

Grading scale

Bestått/Ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Admission requirements

Emnet består av følgende temaer:

  • behandling av råvarer og produksjon av næringsmidler
  • eksperimentell matlaging
  • matkjemi
  • matbiologi og matbårne sykdommer
  • næringsmidler som kulturbærer
  • mat til ulike grupper
  • sensorisk metode
  • undervisningsplanlegging