Programplaner og emneplaner - Student
Professionally Oriented Counselling for Vocational Teachers Programme description
- Programme name, Norwegian
- Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere
- Valid from
- 2019 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studiet”Profesjonsrettet veiledning” som gir 30 studiepoeng (sp) ,er en videreutdanning på bachelornivå. Studiet kan inngå som del av en fri bachelor. Studiet skal styrke veiledningskompetansen blant personer som jobber med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede i profesjons- og yrkesutdanninger. Veilederen skal bidra til at (praksis)studenten og den nyutdannede utvikler sin egen praksisteori og profesjonsforståelse
Som veileder er det viktig å ha kunnskap om (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon og hvilke utfordringer som møter dem, både som enkeltindivid og som en del av en organisasjon og et kollegium. Kunnskap om ulike teknikker og verktøy innen veiledning står sentralt i studiet. Studiet skal bidra til å utvikle handlingskompetansen som veileder. Handlingskompetanse handler om å kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og kritisk reflektere over en-til-en- og gruppeveiledning knyttet til profesjonsutviklingen hos den enkelte.
Target group
Målgrupper for studiet er personer som arbeider med eller skal/ kan tenke seg å arbeide med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede innen ulike profesjons- og yrkesutdanninger som for eksempel yrkesfaglærerutdanningene, praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (PPU Y), trafikklærerutdanningen, politiutdanningene, fengselsbetjentutdanningene og andre.
Admission requirements
Opptakskrav er to- eller treårig utdanning på høgskolenivå eller tilsvarende, og minst to års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning, eller realkompetansevurdering.
Det er også mulig å søke opptak til hvert enkelt emne, da gjelder samme opptakskrav. For å få opptak til emne to (PROVY6200), må i tillegg emne en (PROVY6100) være gjennomført og bestått
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Kandidaten har
- innsikt i veilederrollen, både i individuell veiledning og gruppeveiledning
- innsikt i og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon
- kunnskap om profesjons- og yrkesutøverens rolle
- kunnskap om hvordan veiledning kan brukes i læreprosesser
- kunnskap om de ulike organisasjonene den enkelte kan jobbe i
- kunnskap om de ulike rollene man innehar i de ulike profesjons- og yrkesfagene
Ferdigheter
Kandidaten
- har kommunikative ferdigheter relatert til veilederrollen
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere individuelle veilednings- og gruppeprosesser, samt endrings- og utviklingsprosesser
- kan støtte og utfordre profesjonsutøveren (den nyutdannede og studenten) i sin profesjonsutvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
- kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
Content and structure
Studiet utgjør til sammen 30 sp, og er delt inn i to emner på 15 sp hver. Studiet er organisert som et deltidsstudium med jevnlige samlinger, i hovedsak med ett emne pr. semester.
Emnet «Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen» (PROVY6100) omfatter grunnleggende kunnskap i veiledning. Fokus rettes mot veilederrollen som relasjonsbygger og prosessleder. Det legges også vekt på å utvikle kunnskap om og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon. Det er fokus på veiledning av individet.
Emnet «Veiledning av grupper» (PROVY6100) handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper, metoder og modeller i veiledning og gruppen som læringsarena. Emnet tar også for seg organisasjons- og systemkunnskap og det å være en del av et kollegium
1st year of study
2. semester
Teaching and learning methods
Det veksles mellom ulike arbeids- og undervisningsformer i studiet. Arbeidsformene har til hensikt å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.
Etiske refleksjoner er gjennomgående i hele studiet. Det veksles mellom teoretiske innføringer, diskusjoner, praktiske øvelser og refleksjoner over gjennomføring av veiledning som veileder.
Aktuelle arbeidsmåter er:
- undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
- arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å gi veiledning med refleksjon over egen gjennomføring
- gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
- bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr
Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praktisk veiledning, , for å:
- erfare veiledning og reflektere over egne erfaringer
- videreutvikle sin kompetanse som veileder
- implementere veiledning i egen organisasjon
Work requirements
Arbeidskravene skal bidra til at læringsutbyttet for studentene blir ivaretatt. Arbeidskravene vurderes til «godkjent/ikke godkjent» og må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges. Studenten kan omarbeide arbeidskravene èn gang.
Det vises ellers til de enkelte emneplanene for ytterligere detaljer.
Obligatorisk tilstedeværelse
Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Profesjonsrettet veiledning har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen.
Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet om deltakelse i undervisningen, må etter faglærers vurdering levere kompensatorisk oppgave om aktuelle tema.
Assessment
Eksamensformen i PROVY6100 er et individuelt refleksjonsnotat, omfang 2500 ord, +/- 10 %
Eksamensformen i PROVY6200 er en praktisk gruppeeksamen i veiledning. Hver gruppe består av 3-5 studenter.
Vurderingsformene beskrives mer detaljert i de enkelte emneplanene
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/ utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuelt ny/utsatt eksamen i StudentWeb. For nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen, se høgskolens nettsider.
Other information
- Godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 09.06. 2010.
- Gjeldende fra høstsemesteret 2011
- Endringer godkjent av Fakultetets studieutvalg 6.6.2013
- Siste revisjon godkjent av prodekan LUI 02.07.2014
- Redaksjonelle endringer 06.06.2019