EPN-V2

PROVY6100 Basic Skills in Academic Supervision and The Role as a Supervisor Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen
Study programme
Professionally Oriented Counselling for Vocational Teachers
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Opptak til enkeltemne

PROVY6100 kan tilbys som enkeltemne. Ved opptak til enkeltemne gjelder samme opptakskrav som opptakskrav til videreutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i veiledning og veilederrollen
  • innsikt i og forståelse for de ulike profesjons- og yrkesutdanningenes profesjonsutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike metoder for individuell veiledning
  • kan vurdere eget veiledningsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen

Content

  • det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
  • faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
  • veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
  • rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
  • etikk i veiledning og veilederrollen

Teaching and learning methods

  • innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
  • arbeid i grupper
  • bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
  • praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:

  • Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et refleksjonsnotat på 400-500 ord.
  • Studentene skal gjennomføre to veiledningesoppgaver individuelt og føre logg fra disse, omfang 150-300 ord.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltagelse

Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen, fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer.

Assessment

Individuell skriftlig prosjekteksamen. Eksamen består i å dokumentere et veiledningsforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori, omfang 2500 ord, +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det brukes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.