Programplaner og emneplaner - Student
PROVY6100 Basic Skills in Academic Supervision and The Role as a Supervisor Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen
- Study programme
-
Professionally Oriented Counselling for Vocational Teachers
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Opptak til enkeltemne
PROVY6100 kan tilbys som enkeltemne. Ved opptak til enkeltemne gjelder samme opptakskrav som opptakskrav til videreutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i veiledning og veilederrollen
- innsikt i og forståelse for de ulike profesjons- og yrkesutdanningenes profesjonsutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike metoder for individuell veiledning
- kan vurdere eget veiledningsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
Content
- det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
- faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
- veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
- rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- etikk i veiledning og veilederrollen
Teaching and learning methods
- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- arbeid i grupper
- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:
- Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et refleksjonsnotat på 400-500 ord.
- Studentene skal gjennomføre to veiledningesoppgaver individuelt og føre logg fra disse, omfang 150-300 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltagelse
Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen, fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer.
Assessment
Individuell skriftlig prosjekteksamen. Eksamen består i å dokumentere et veiledningsforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori, omfang 2500 ord, +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Examiners
Det brukes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.