Programplaner og emneplaner - Student
PhD Programme in Engineering Science Programplan
- Engelsk programnavn
- PhD Programme in Engineering Science
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
-
Innledning
- Yrkesetikk og profesjonskunnskap
Tolkens ansvarsområde i offentlig sektor, yrkesetikken og dens menneskerettslige grunnlag, profesjonalitet og profesjonsutvikling i teori og praksis.
- Tolkens plass i kommunikasjonen
Den institusjonelle samtalen og tolkens plass i denne, tolketeknikk og metodevalg; kultur og maktrelasjoner i institusjonelle samtaler generelt og i tolkede samtaler spesielt i teori og praksis.
- Tolkens verktøy
Språk som fenomen, språk og andre meningsskapende ressurser i kommunikasjon, språklige registre, språklige nyanser og strategier for oversettelse. Utvikling og vedlikehold av egne tospråklige og kommunikative ferdigheter.
- Spesifikk kontekstkunnskap
Kontekstkunnskap fra et utvalg fagområder i offentlig sektor som grunnlag for tolkens utvikling av strategier i tilegnelsen av stadig ny kontekstkunnskap og terminologi i norsk og tolkespråket.
-
Målgruppe
Emnet er organisert på deltid over to semester (høst og vår) med obligatoriske læringsaktiviteter underveis. Studiet er nettbasert, men har også samlinger ved OsloMet. Studenten må ha tilgang til datamaskin og internett og kunne delta i nettbaserte læringsaktiviteter, også på kveldstid og i helger. Det forutsettes stor grad av selvstudium og samarbeid i studentgrupper. Informasjon om antall samlinger, og antall dager per samling, kunngjøres på nettsidene til universitetet. Det er viktig at studenter setter seg inn i omfanget av obligatoriske læringsaktiviteter.
-
Opptakskrav
Det internasjonale perspektivet i studiet ivaretas gjennom et flernasjonalt studentmiljø, undervisning og pensum. Studentene, som vil representere en rekke ulike tolkespråk i tillegg til norsk, har allerede internasjonal og transnasjonal erfaring. Denne erfaringen er en viktig ressurs i bachelorstudiet og må sees på som et bidrag til internasjonalisering hjemme.
-
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Et individuelt skriftlig besvarelse over oppgitt tema innen emnet leveres til fastsatt frist i begynnelsen av andre semester. Besvarelsen skal ha en akademisk form med omfang 1300 ord +/- 10 % ved innlevering og vurderes av faglærer. Studentene får oppgaveteksten senest to uker før innleveringsfristen. Det tilbys felles veiledning via nettet til avtalt tid i første semester.
- En rapport fra observasjon av to selvvalgte rettsmøter, hvorav ett uten tolking og ett med tolking. Rapporten har form som et fast oppsatt observasjonsskjema.
Formålet med det første arbeidskravet er å gi studenten trening i akademisk skriving. Formålet med det andre arbeidskravet er at studenten får innblikk i rettsmøtets form og roller, både uten tolking og med tolk til stede.
Obligatorisk deltakelse i læringsaktiviteter
- 80 % deltakelse på læringsaktiviteter beskrevet i undervisningsplan.
-
Innhold og oppbygging
The programme is divided into two main parts:
Training component (30 ECTS credits).
Research component (150 ECTS credits).
The programme structure is flexible in that students may choose when to take the courses in order to adapt the training component to their individual theses. All courses are concluded with an examination. The academic year lasts for 40 weeks, and students are expected to work 37.5 hours per week. This includes scheduled activities, individual activities, and the examination.
Students who wish to use external courses to fulfil an elective element in the training component will be given supervision in finding such courses at other units at OsloMet or at other national or international institutions. The doctoral committee at the Faculty of Technology, Art and Design shall consider the approval of such courses in individual applications. Students are advised to apply for approval in advance. The doctoral committee considers the approval of external courses only if the course is not provided at OsloMet. This has to be argued by the supervisor in the application for appoval.
The PhD Programme in Engineering Science is built on education and research related to the following engineering disciplines:
- Civil engineering - where OsloMet has activities in structural engineering, building technology, energy and indoor climate, transport and urban planning.
- Digital engineering and Computational Science - where OsloMet and SimulaMet have activities in universal design, scientific computing, security and reliability, IT management, software engineering, learning systems, autonomous systems and networks, modelling and simulation.
- Electrical engineering - where OsloMet has activities in robotics, automation and health technology.
- Mechanical engineering - where OsloMet has activities in solid mechanics and materials technology, fluid mechanics and mechatronics.
The programme will be structured as follows:
5 ECTS - Engineering Science and Ethics - compulsory course
5 ECTS - Scientific Research Methods and Data Analysis in Engineering Science - compulsory course
20 ECTS - Combination of specialisation courses each worth 5 or 10 ECTS, chosen from the list of elective courses offered by OsloMet, or external courses approved on an individual basis.
150 ECTS - Doctoral thesis
The study will build on a master's degree in an engineering discipline, applied mathematics or physics, or on a similar master's degree relevant to the PhD programme. Based on this requirement, students will be required to:
1. Complete 30 ECTS of coursework comprising two compulsory courses each worth 5 ECTS and 20 ECTS of either elective courses chosen from the list of courses offered in the programme or courses from other faculties/institutions, subject to approval by the doctoral committee.
2. Write a thesis at the forefront of research. The thesis will account for 150 ECTS, and may be submitted in either monograph or article-based format.
The PhD programme may be undertaken either as a full-time programme over three years or as a part-time programme over four years combined with 25% required duties.
Training component
The training component promotes the students' research and competence development. It comprises courses offering theoretical and methodological training in writing the thesis. The compulsory courses will provide students with a joint theoretical and methodological platform. The content and curricula of the compulsory courses are composed in order to cover the entire scope of Engineering Science.
The elective element of the PhD programme forms multidisciplinary arenas that will support interdisciplinary research. The courses integrate scientific theories and methods that are relevant to the areas of research in engineering science. The elective courses are thematically and methodically rooted in the research activities of the faculty and SimulaMet, and offer students the opportunity to specialise in approaches and ways of thinking that are particularly relevant to their thesis.
The PhD programme is closely linked to current research, and students will contribute to developing the respective fields of study through their own projects.
Compulsory courses, worth a total of 10 ECTS credits (each offered once a year):
Engineering Science and Ethics (5 ECTS credits)
Scientific Research Methods and Data Analysis in Engineering Science (5 ECTS credits)
Elective courses, worth a total of 20 ECTS credits. Students choose freely from the following courses:
Advanced Project within Structural Engineering and Building Technology (10 ECTS credits)
Finite Element Modelling and Simulation of Structures (10 ECTS credits)
Advanced Topics in Building Services Engineering (10 ECTS credits)
Universal Design in Multidiciplinary contexts (10 ECTS credits)
Cloud Computing and Security (10 ECTS credits)
Topics in Artificial Intelligence and Machine Learning (10 credits)
Applied Mathematical Modelling and Analysis (10 credits)
Advanced Topics in Biomedical Engineering (10 ECTS credits)
Advanced topics in Robotics and Control (10 ECTS credits)
Evidence based Engineering (5 ECTS credits)
Internet Architecture and Measurements (10 ECTS credits)
Smart cities for a Sustainable Energy Future - From Design to Practice (5 ECTS credits)
Advanced Topics in Mathematical Methods: Applications to Natural Sciences (10 ECTS credits)
Probabilistic Machine Learning for Predictive Maintenance of Energy Systems (10 ECTS credits)
The elective courses will be offered once a year provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for the course, the course may be cancelled for that year but not necessarily.
The students are responsible for acquiring knowledge and skills in research methods relevant to their chosen field of expertise. Methodology courses can be chosen from OsloMet's portfolio or at other institutions. External courses must be approved by the programme committee, preferably prior to starting the course.
Research component
The research component amounts to the work on the doctoral thesis (150 ECTS credits). Work on the thesis is spread across all six semesters and includes planning and conducting the research project, processing the results, and structuring and writing the thesis. The thesis may be produced as a compilation of articles or as a monograph; see the PhD Regulations under 'Training component' above.
An article-based thesis must contain at least three articles and an introductory chapter displaying the relationship between the articles. The student must be the sole author of the introduction and the main author of at least two of the articles. If articles are included where the student is not the main author, he/she must confirm in writing that he/she meets the requirements for co-authorship by stating her/his material contribution to the article in terms of collecting data, interpreting results, and which parts of the article he/she has written. On submission of the thesis, at least one of the articles must already be accepted for publication.
Valgfritt emne Løper over flere semestre1. studieår
Compulsory courses
2. semester
Specialisation courses
1. semester
2. semester
-
Arbeids- og undervisningsformer
The learning outcomes of the programme include knowledge at the forefront of research, complex skills, and a high level of general competence in the field of engineering science. This means that the working and teaching methods will be sufficiently varied and complex to support the student's learning process on the way to achieving the learning outcomes.
Training component
Lectures
The lectures will cover key topics in the courses and will disseminate current issues and new research findings.
Self-study
Achievement of the learning outcomes depends mainly on the degree to which the PhD student makes effective use of the instruction and supervision offered and accepts responsibility for working independently. Self-study entails student-initiated activities such as individual study and cooperation with fellow students. The starting point consists of theoretical and methodological issues and a knowledge base in engineering science.
Seminars
Organised group work requires students to discuss given research problems based on a topic covered in the course and on their respective academic backgrounds. This offers the students opportunities to reflect on multidisciplinary and interdisciplinary research problems. The outcomes of the seminars are presented and discussed in plenary sessions, providing students with training in both academic dissemination and peer review.
Practical application of methodology
Different methodologies are applied in practical exercises, such as research interviews, qualitative and quantitative analyses, and different types of software. This provides students with practical experience in addressing, for example, complex analyses.
Research component
Research work
The working methods for the thesis consist mostly of self-study and research activities. Selfstudy entails student-initiated activities such as individual study and cooperation with fellow students and researchers. Research activities involve planning and conducting the student¿s own research, processing the results, and designing the thesis. This part constitutes the most important contribution to the PhD student's research competence.
Supervision
Supervisors are appointed by the doctoral committee. The main supervisor shall have overall academic responsibility for the PhD student and shall normally be an employee of OsloMet or SimulaMet. As a general rule, the student shall also have a co-supervisor from OsloMet or from another institution. If an external main supervisor is appointed, an employee of OsloMet or SimulaMet shall be appointed as co-supervisor. Each PhD student is entitled to 210 hours of supervision, including preliminary and follow-up work during the course of the nominal length of study. A time schedule for tutorials and a work schedule must be agreed upon at the first tutorial in each semester. Supervision includes time spent on preparatory work, discussions with the PhD student, and follow-up work. Requirements regarding supervisors and rights and obligations are regulated in the PhD Regulations, sections 3-1 to 3-3. The PhD student and the supervisor(s) must independently submit annual progress reports for assessment and approval by the faculty's doctoral committee. Supervision of the thesis shall ensure that the project is in accordance with ethical guidelines and shall contribute to the design of research problems and the quality of the methods to be used.
Participation in research communities
The student¿s projects are linked to OsloMet¿s established research communities via the student¿s supervisors and the student¿s own involvement in research groups and other research activity. Active participation will provide students with insights into research management and experience in multidisciplinary and interdisciplinary research cooperation, and provide them with opportunities to discuss research problems and designs, challenge established knowledge and practice, and present their own projects. Students will have opportunities to establish and further develop cooperation with national and international research communities.
Research seminar and dissemination
Students must present their projects in seminars at the start of, midway, and near the end of the programme. This will take place at the faculty's regular research fellows forums. The midway presentation must ideally be conducted in English and be followed by a discussion on current progress between the PhD student, the supervisor(s), and the PhD Programme Director. Furthermore, students are encouraged to present their research at least once a year at an international academic conference. This gives students competence in participating in scientific discussions within their field of research in cooperation with national and international research communities. Students are also encouraged to disseminate their projects to broader audiences, such as giving lectures to users or through popular science channels.
Descriptions of the work and teaching methods for the individual courses are provided in the course plans.
-
Internasjonalisering
Bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet i skole og opplæring. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av opplæringen og læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan være et viktig bidrag for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever i skolen. Gjennom god pedagogisk anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan flere elever oppleve tilhørighet og inkludering i den ordinære opplæringen. Erfaring og forskning viser at elever med utfordringer knyttet til språk, kommunikasjon, lesing og skriving kan ha spesielt god nytte av digitale verktøy i læringsarbeidet. Digitale lære- og hjelpemidler kan dermed være viktige bidrag i opplæringens spesialpedagogiske tilbud.
Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer og i skolen som organisasjon. Lærere og rådgivere i pedagogisk psykologisk tjeneste vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner alle elever. Digital kompetanse blir dermed en fremtredende egenskap ved hver enkelt ansatt tilknyttet opplæringen og i ulike opplæringsarenaer. I studieemnet «Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring» får studentene blant annet innsikt i ulik programvare til bruk i opplæring, produksjon av digitalt innhold, prinsipper for opplæring og digital undervisning, samt utviklingsarbeid i organisasjoner.
Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studiet er et videreutdanningstilbud til de som underviser eller skal undervise barn, ungdom og voksne. Det er spesielt rettet mot de som har ansvaret for barn, ungdom og voksne med språk-, lese- og skrivevansker. Studiet er også aktuelt for de som veileder om god pedagogisk bruk av digitale lære- og hjelpemidler, for eksempel ansatte i PPT og Statped.
Det forutsettes at studentene har grunnleggende digitale ferdigheter.
-
Vurdering og sensur
Opptakskravet er godkjent lærerutdanning, eller bachelorutdanning (180 studiepoeng) fra studier innen helse-, velferds- og sosialfag, pedagogikk, eller tilsvarende. Søkere som mangler ett semester av sin utdanning kan også tas opp.
Søkere kan alternativt tas opp på bakgrunn av realkompetansevurdering av utdanning og erfaring som tilsvarer opptakskravet. Kompetansen som vurderes er kortere eller lengre utdanning på ulike nivåer, og dokumentert erfaring med opplæring og/eller praksis i virksomheter i arbeidslivet.
Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert realkompetansesøker:
1. Søkere må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere ett av følgende:
fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis;
minimum fem års relevant yrkespraksis. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende.
2. Søkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Faget norsk (eller annet nordisk språk) skal bestå av minimum 112 årstimer fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
3. I tillegg til yrkespraksis og utdanning nevnt under punkt 1 må søker også ha en kombinasjon av minimum fem år relevant fulltids yrkespraksis og høyere utdanning eller høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) fordelt slik at enten yrkespraksis eller utdanning utgjør minst 40 prosent av de fem årene.