Programplaner og emneplaner - Student
Crash Course in Norwegian Language and Culture Programplan
- Engelsk programnavn
- Crash Course in Norwegian Language and Culture
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 5 studiepoeng
- Varighet
- 1 semester
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Crash Course in Norwegian Language and Culture is a short introductory course in Norwegian language and culture. The objective of the course is to enable the candidates to understand and produce basic Norwegian in some common social contexts, as well as gaining a better understanding of Norwegian culture, traditions and society.
The course is ideal for international students who plan to stay one or two semesters in Norway and want to acquire basic and useful skills and knowledge about the local language and culture. The main focus of this course is oral language skills, vocabulary and cultural knowledge connected to common situations in student life in Norway.
Compared to the ordinary A1-level Norwegian course, this course has more focus on cultural knowledge and learning ‘survival Norwegian’, such as common words and phrases you are likely to meet and need during your stay in Norway. Note that passing this course does not qualify for the intermediate Norwegian course. The intermediate Norwegian course also has more focus on grammar, reading and writing than this course.
Målgruppe
The target group of the course is international exchange students who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University for one or two semesters.
Opptakskrav
Admission
International exchange students, who are admitted to the study programmes at Oslo Metropolitan University (OsloMet) for the current term, will be given priority over other applicants. Other categories of international students who currently follow study programmes at OsloMet, may be admitted to the course provided that there will be available places. Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet must be approved by the Section for Internationalisation and must meet the general admission requirements for Higher Education Entrance Qualification (GSK).
The flowing categories will not be able to apply for the course:
- Applicants with equivalent or higher language competence
- Other categories of applicants, who are not international students at OsloMet
- Students with ordinary admission to OsloMet
Ranking of qualified applicants
Qualified applicants will be ranked in the following order:
- Erasmus+ students and trainees.
- Exchange students from other exchange programmes.
- Trainees through the ‘Akademisk dugnad’ at OsloMet and have been recommended by the Section for Internationalisation.
- Master’s degree programme students.
Applicants in each category will be ranked according to drawing of lots principle.
Læringsutbytte
See course plan.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er ei kombinert nettbasert og samlingsbasert vidareutdanning for lærarar på 5.-10. trinn som har mindre enn 30 studiepoeng i norsk. Norsk 1 trinn 5-10 er eit deltidsstudium, og studentane har arbeidskrav knytt til undervisning i grunnskolens 5.-10. trinn. Studiet er eit studietilbod i regi av lærarutdanninga si etterutdannings- og oppdragsverksemd, og er ein del av vidareutdanningsstrategien Kompetanse for kvalitet – strategi for vidareutdanning av lærarar.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptakskravet er allmenn-/grunnskole-/faglærerutdanning eller PPU. Studentar som får studieplass, må vere i arbeid som lærar eller ha kontakt med ein skole der det er mogleg å ta aktivt del i norskundervisning. Kravet om bestått lærarutdanning kan fråvikast dersom søkaren berre manglar faget ho/han søker på, for å fullføre lærarutdanninga si.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Vurdering og sensur
Opptakskravet er allmenn-/grunnskole-/faglærerutdanning eller PPU. Studentar som får studieplass, må vere i arbeid som lærar eller ha kontakt med ein skole der det er mogleg å ta aktivt del i norskundervisning. Kravet om bestått lærarutdanning kan fråvikast dersom søkaren berre manglar faget ho/han søker på, for å fullføre lærarutdanninga si.
Søkjarar blir rangerte etter karakterpoeng frå lærarutdanninga. Søkjarar som har fått innvilga stipend og/eller vikarmidlar frå Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng
Øvrig informasjon
Læringsutbyttet fremkommer i emneplanene.