Programplaner og emneplaner - Student
NOLA6000 Crash Course in Norwegian Language and Culture Course description
- Course name in Norwegian
- Kort introduksjonskurs til norsk språk og kultur
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Crash Course in Norwegian Language and Culture is a short introductory course in Norwegian language and culture. The objective of the course is to enable the candidates to understand and produce basic Norwegian in some common social contexts, as well as gaining a better understanding of Norwegian culture, traditions and society.
The course is ideal for international students who plan to stay one or two semesters in Norway and want to acquire basic and useful skills and knowledge about the local language and culture. The main focus of this course is oral language skills, vocabulary and cultural knowledge connected to common situations in student life in Norway.
Compared to the ordinary A1-level Norwegian course, this course has more focus on cultural knowledge and learning ‘survival Norwegian’, such as common words and phrases you are likely to meet and need during your stay in Norway. Note that passing this course does not qualify for the intermediate Norwegian course. The intermediate Norwegian course also has more focus on grammar, reading and writing than this course.
-
Required preliminary courses
None. No previous knowledge of Norwegian is required.
-
Learning outcomes
Andrespråkslæring og tegnspråkundervisning for voksne er det innledende emnet for andreårsstudenter som velger studieretning tegnspråkdidaktikk i BA i norsk tegnspråk. Det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk. I emnet skal studentene gjøre seg kjent med fag- og forskningsfeltet som internasjonalt refereres til som studier av andrespråks-tilegnelse (SLA). Andrespråksfeltet er et stort tverrfaglig fag- og forskningsfelt som forsøker å beskrive hvordan ulike mennesker i ulike kontekster lærer et andrespråk og forklare de underliggende biologiske, kognitive og sosiale mekanismene for slik læring. Mens andrespråksfeltet favner bredt, vil emnet særlig ta for seg innsikter fra forskningsfeltet for å nærmere undersøke og reflektere rundt voksne som lærer tegnspråk som andrespråk, og hvordan undervisning av denne gruppen foregår.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
-
Content
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
-
Teaching and learning methods
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
-
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om tegnspråkopplæringstilbudet for voksne i Norge
- Har generell kjennskap til teorier og sentrale begreper fra feltet andrespråkslæring og andrespråksundervisning
- Har kunnskap om metoder og tradisjoner for undervisning av språk til voksne generelt, og innsikt i undervisningstilbudet i tegnspråk til voksne i Norge spesielt
Ferdigheter
Studenten
- Kan analysere og gjøre rede for hva som særpreger undervisningstilbud i tegnspråk, til forskjell fra annen andrespråksundervisning, og mellom ulike tilbud.
- Kan anvende prinsipp og deskriptorer fra det europeiske rammeverket for språkreferanser i planlegging og/eller analyse av kursdesign og undervisningsopplegg
- Kan anvende perspektiver på språk og språklæring til å reflektere og vurdere hva som gir god og effektiv språkundervisning
Generell kompetanse
Studenten
- Har kompetanse i språktilegnelse, språklæring og språkundervisning
- Har kompetanse i Det felles europeiske rammeverket for språk
- Kan reflektere over hvordan tegnspråkundervisning av voksne kan videreutvikles forbedres
-
Assessment
Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper og deltakelse i både synkrone og asynkrone digitale fora. Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt i undervisningen. Eksemplene vil i vesentlig grad være relatert til konkrete opplærings- og praksisfelter, men også til relevante erfaringer i eget liv. Det er et mål å bruke eksempler og erfaringer med bred relevans slik at tverrfaglig samarbeid stimuleres når det arbeides med eksempler eller case.
Læringsressurser
Læringsressursene i studiet er en kombinasjon av faglig lesestoff, forelesninger, gruppesamtaler (inkludert elektronisk fagforum), egenproduserte notater og veiledning. Disse faglige ressursene skal til sammen danne et allsidig ressursgrunnlag for studentens individuelle læringsprosesser.
Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men er supplementer og komplementer til de øvrige læringsressursene.
-
Permitted exam materials and equipment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent tre tegnspråklige sammendrag av artikler eller et kapitler, dvs ett sammendrag tilhørende tre av emnets undervisningsøkter. Sammendragene skal leveres på tegnspråk (video), hver på et omfang på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
- Sammendragene skal hverandre-vurderes av medstudenter.
- Individuelt produsere en videopodkast/sammensatt videotekst på tegnspråk om et selvvalgt tema fra emnet. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene øvelse i å planlegge og skape tegnspråktekster, samt formidle fagstoff.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
-
Grading scale
Individuell muntlig eksamen i form av et faginnlegg (prøveforelesning) på norsk tegnspråk hvor studenten skal presentere et selvvalgt tema innenfor emnet. Presentasjonen skal ha et omfang på 15-20 minutter og presenteres i et seminar for medstudenter og faglærere på emnet. Studenten skal selv velge et tema som må være godkjent av faglærer to uker i forkant av seminardato.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
-
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Target group and admission
Gradert skala A-F