EPN-V2

Digitale bilder Programplan

Engelsk programnavn
Digital Images
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk
  • Målgruppe

    Studietilbudet er egnet for alle som vil bli bedre til å jobbe med digitale bilder og produksjonsverktøy i kommunikasjon- og informasjonsarbeid, for eksempel kulturarbeidere, bibliotekarer, lærere i grunnskole og videregående skole, høgskole og universitet, illustratører og kunstnere.

    Det er også svært aktuelt for eiere og ledere av småbedrifter og enkeltmannsforetak med ansvar for egen profilering og reklame.

  • Opptakskrav

    Studiet tilbys som heltid over to år og deltid over tre år. Studiebelastningen på deltid er beregnet til 27 timer inkludert selvstudium per uke.

    Foruten masteroppgaven består studiet av ni obligatoriske emner. Emnene bygger på hverandre. Det anbefales derfor å ta emnene i den rekkefølgen de er satt opp i oversiktstabellen.

    I andre semester tas Vitenskapsteori og ett av metodeemnene. Det gjenstående metodeemnet tas i fjerde semester. Studenten bør derfor først velge metoden han/hun planlegger å bruke i masteroppgaven. Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 30 studiepoeng. Pågående forskningsprosjekter som studenten kan knytte seg opp til vil bli presentert i fjerde semester på instituttets mastertorg. I fjerde semester skal studenten utarbeide en prosjektskisse for masteroppgaven og deretter få tildelt veileder. Deltidsstudenten ferdigstiller masteroppgaven i sjette semester.

    Alle emner som inngår i graden, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

  • Innhold og oppbygging

    Studiet skal gi studentene kunnskap om internasjonale forhold som berører barns utvikling og barns og foreldres rettsstilling. Flere av emnene tar opp internasjonale forhold som har betydning for utvikling av sosiale problemer, så vel som mulige løsninger av disse. FNs konvensjon om barnets rettigheter er et dokument som danner grunnlag for diskusjon. Forståelser av barns beste analyseres i lys av kulturelt mangfold. Videre sees barnevern i lys av majoritets- og minoritetsperspektiver knyttet blant annet til andregjøring. Disse perspektivene er representert både i pensum og i undervisningsemner.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester