Programplaner og emneplaner - Student
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk Programplan
- Engelsk programnavn
- Pedagogical Work in Preschool Education
- Gjelder fra
- 2021 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng)er et deltidsstudium for ansatte i barnehage med annen relevant treårig pedagogisk utdanning enn barnehagelærerutdanning (jf. avsnittet om opptakskrav). Studieprogrammet består av følgende to emner:
- Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng)
- Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng)
Begge emnene kvalifiserer samlet sett for ansettelse i stilling som pedagogisk leder i barnehage. Det er barnehageeier som vurderer om søkers kompetansen er tilstrekkelig for å kvalifisere til ansettelse.
Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanse på områder knyttet til arbeid i barnehagen.
Tilleggsutdanningen er en del av Utdanningsdirektoratets videreutdanningstilbud for ansatte i barnehage.
Målgruppe
Målgruppen for studiet er personer med annen relevant treårig pedagogisk utdanning enn barnehagelærerutdanning, som ønsker å kvalifisere seg til pedagogiske lederoppgaver i barnehagen.
Opptakskrav
Studiet er organisert som en kombinasjon av samlinger på OsloMet, eget arbeid i barnehage, på nett og i praksisopplæringsperioder. I studieperioden vil det pr. studieår være inntil seks samlinger à to dager ved OsloMet, med forelesninger, seminarer, veiledning og oppgavearbeid. Mellom samlingene foregår veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer via OsloMet sin digitale læringsplattform.
Det benyttes digitale læringsformer som «flipped classroom», veiledningsmuligheter i den digitale læringsplattformen og digitale historiefortellinger. Etisk refleksjon rundt bruk av digitale delingsplattformer i barnehagehverdagen vil også være et emne i studiet. Dette arbeidet er basert både på egenstudier, observasjon, utprøvning og praksis i barnehagen.
Integrering av teori og praksis skal skje gjennom eget arbeid i barnehage, gjennom arbeid med litteratur, egenrefleksjoner og sammen med medstudenter og lærere, i både skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på et lærende felleskap, også når det gjelder nettbaserte læringsaktiviteter. Studentene må i hovedsak basere sitt arbeid på egeninnsats og selvstudium.
Læringsutbytte
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæring/praksisstudier, se emneplanene.
Innhold og oppbygging
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel legeerklæring, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.
Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale tid for ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Faglige aktiviteter med krav om deltagelse
Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen som barnehagelærer og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Arbeids- og undervisningsformer
BSSP6000 Småbarnspedagogikk:;
Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Vektes 50%.;
Del 2: Individuell muntlig eksamen. Vektes 50%.
A-F. Det gis én samlet karakter.
BSBP6000 Barnehagepedagogikk:;
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager.;A-F.
Praksisstudier
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng);;
Pedagogical Work in Preschool Education
Deltid over fire semester. Oppdragsstudium
Studieprogramkode: BSPO
Emnekoder:
Småbarnspedagogikk: BSSP6000
Barnehagepedagogikk: BSBP6000
Godkjent av utdanningsutvalget 15.februar 2019
Revisjon;godkjent av utdanningsutvalget 14.12.2020
Gjeldende fra høstsemester 2021
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel legeerklæring, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.
Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale tid for ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.
Faglige aktiviteter med krav om deltagelse
Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen som barnehagelærer og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Vurdering og sensur
BSSP6000 Småbarnspedagogikk: Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Vektes 50%. Del 2: Individuell muntlig eksamen. Vektes 50%. A-F. Det gis én samlet karakter.
BSBP6000 Barnehagepedagogikk: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer). A-F.
Øvrig informasjon
Pedagogical Work in Preschool Education
Deltid over fire semester
Studieprogramkode: BSPO
Emnekoder:Småbarnspedagogikk: BSSP6000Barnehagepedagogikk: BSBP6000
Godkjent av utdanningsutvalget 15.februar 2019Gjeldende fra høstsemester 2019
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studierInstitutt for barnehagelærerutdanning
Programplanen gjelder for kull 2019/2020