Programplaner og emneplaner - Student
BSBP6000 Pedagogical Work in Preschool Course description
- Course name in Norwegian
- Barnehagepedagogikk
- Study programme
-
Pedagogical Work in PreschoolPedagogical Work in Preschool Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng). Emnet er samlingsbasert og går over to semestre med eksamen siste semester. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.
Learning outcomes
Bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet i skole og opplæring. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av opplæringen og læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan være et viktig bidrag for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever i skolen. Gjennom god pedagogisk anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan flere elever oppleve tilhørighet og inkludering i den ordinære opplæringen. Erfaring og forskning viser at elever med utfordringer knyttet til språk, kommunikasjon, lesing og skriving kan ha spesielt god nytte av digitale verktøy i læringsarbeidet. Digitale lære- og hjelpemidler kan dermed være viktige bidrag i opplæringens spesialpedagogiske tilbud.
Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer og i skolen som organisasjon. Lærere og rådgivere i pedagogisk psykologisk tjeneste vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner alle elever. Digital kompetanse blir dermed en fremtredende egenskap ved hver enkelt ansatt tilknyttet opplæringen og i ulike opplæringsarenaer. I studieemnet «Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring» får studentene blant annet innsikt i ulik programvare til bruk i opplæring, produksjon av digitalt innhold, prinsipper for opplæring og digital undervisning, samt utviklingsarbeid i organisasjoner.
Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.
Content
Rammeplan for barnehagen gir forpliktende mål for arbeidet i barnehagen. Det stilles krav til kvalitet i det sosiale samspillet og det legges vekt på sosial handlingsdyktighet, språk, kommunikasjon og barns medvirkning, samtidig som barn i barnehagen skal møte et kultur- og faginnhold.
Studiet i barnehagepedagogikk er spesielt rettet mot arbeidet med barn over tre år med fokus på lek og læring, samt barnas opplevelser og medvirkning i barnehagehverdagen. I barnehagen skal;barna ha tid og muligheter til utforsking, lek og læring med jevnaldrende i et trygt og utfordrende leke- og læringsmiljø der både det enkelte barn og barnegruppen bli sett og gitt spillerom.
God pedagogisk ledelse er en forutsetning for kvalitet i barnehagens innhold. Å lede en pedagogisk virksomhet for barnehagebarn, krever evne til å utvikle et kvalitativt godt pedagogisk miljø for både barn og personale. For at barnehagen skal være en lærende organisasjon, må ledere i barnehagen kunne skape en kultur for læring og endring. Ledere må derfor ha bevissthet om kvalitet og hvilke kvalitetskriterier som gjelder spesifikt for den enkelte barnehage. Studiet vektlegger evnen til å vurdere og dokumentere praksis som en forutsetning for kvalitetsutvikling. Ledelse sees på som et relasjonelt fenomen med vekt på alles deltakelse og medvirkning. Et inkluderende arbeidsfellesskap gjennom konstruktivt samarbeid blir derfor et sentralt tema.
Innholdet i videreutdanningen består av seks;hovedtemaer, med flere undertema. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.
- Lekens uttrykk, vilkår og muligheter
- Sentrale leketeorier, og ulike syn/perspektiver på lek.
- Rom og materiell for lek og læring
- Voksenrollen i lek
- Vennskap
; ; ; 2. Observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- Ulike observasjonsverktøy og observasjonsmetoder
- Pedagogisk dokumentasjon
- Personvern og taushetsplikt
- Barns perspektiv
- Lyttende pedagogikk
; ; ;3.;Barns utvikling, danning og medvirkning
- Det helhetlige læringsbegrepet og læringsteorier
- Barnekroppen
- Estetisk utforskning
- Sosial kompetanse
- Bærekraftig fremtid
; ; ; 4. Prosjektarbeid og didaktikk
- Didaktikk
- Praktisk planlegging og gjennomføring med pedagogisk innhold
- Improvisasjon
; ; ; 5. Ledelse og utvikling i en lærende organisasjon
- Barnehagens samfunnsmandat
- Ansvar og roller som ledere i barnehagen
- Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
- Ledelse av endrings- og utviklingsarbeid
- Veiledning av medarbeidere
- Profesjonsetikk- og maktforhold
- En bærekraftig barnehage
; ; ; ;6.;Digitale verktøy i barnehagehverdagen
- ;Digitale refleksjonsverktøy
- ;Digitale verktøy i arbeid med barnehagebarn
Teaching and learning methods
Studiet er et videreutdanningstilbud til de som underviser eller skal undervise barn, ungdom og voksne. Det er spesielt rettet mot de som har ansvaret for barn, ungdom og voksne med språk-, lese- og skrivevansker. Studiet er også aktuelt for de som veileder om god pedagogisk bruk av digitale lære- og hjelpemidler, for eksempel ansatte i PPT og Statped.
Det forutsettes at studentene har grunnleggende digitale ferdigheter.
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1:
- En individuell skriftlig fagtekst (ca. 2000 ord). Oppgaven skal handle om lek og lekens betydning og forutsetninger i barnehagen basert på observasjoner, teori og refleksjon.
Arbeidskrav 2:
- En skriftlig individuell refleksjonsrapport (ca. 2000 ord). Oppgaven skal ha fokus på et didaktisk arbeid i form av et tema-/prosjektarbeid med barn. Refleksjonsrapporten skal vise studentens refleksjoner, erfaringer og prosesser i tilknytning til didaktisk arbeid med barn i barnehagen.
Arbeidskrav 3:
- Del 1: En individuell digital pedagogisk dokumentasjon (omfang maks tre minutter) der studenten reflekterer over en hendelse/situasjon/erfaring fra lederpraksisen på egen arbeidsplass.
- Del 2: Et skriftlig individuelt refleksjonsnotat (2000-2500 ord) basert på lederpraksis på egen arbeidsplass. Notatet knyttes til refleksjon over egen pedagogiske dokumentasjon. Studenten relaterer dette til lederpraksis og ledelse av et pedagogisk utviklingsarbeid, som involverer personalet i egen barnehage. Utviklingsarbeidet skal ha fokus på ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i barnehagen. I tillegg til obligatorisk pensum skal studenten bruke 100 sider selvvalgt pensum med relevans for ledelse av utviklingsarbeidet.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltagelse
For informasjon om faglige aktiviteter med krav om deltagelse, se programplanen.
Undervisning med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Assessment
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kjennetegn ved gode applikasjoner og digitale ressurser som fremmer elevenes læringsutbytte og likeverdig opplæring
- har kunnskap om språk-, lese- og skriveutvikling og tiltak for å utvikle ferdigheter og eventuelt kompensere for vansker
- har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider
- kan drive utviklingsarbeid, veiledning og gi opplæring i bruk av digitale lære- og hjelpemidler på individ- og systemnivå
- kan produsere multimodalt innhold på en formålstjenlig måte som kan anvendes i opplæring og veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan anvendelse av digitale lære- og pemiddel må forankres i ledelse og i skolen som organisasjon
- har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
- kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot gruper og i skolen som organisasjon
Permitted exam materials and equipment
Se emnets emneplan
Grading scale
Se emnets emneplan
Examiners
Se emnets emneplan
Admission requirements
- Godkjent av prodekan ved LUI 19.03.2014
- Endringer godkjent av prodekan for studier 14.03.2019
Course contact person
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.