EPN-V2

Nyankomne barn og familier i barnehagen Programplan

Engelsk programnavn
Newly arrived children and families in kindergarten
Gjelder fra
2026 VÅR
Studiepoeng
10 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk
  • Innledning

    Dette emnet introduserer studentene for relevante faglige perspektiver, forskning og strategier for hvordan barnehagen kan støtte nyankomne barn og familier med flyktning og innvandrerbakgrunn.  Studentene vil få kunnskap om flerkulturell pedagogikk og lov- og retningslinjer som er relevant for arbeidet, og emnet dekker viktige områder som psykososial støtte for omsorg, lek og inkludering. Gjennom emnet vil studentene utvikle ferdigheter til kritisk å reflektere over kultursensitivitet, i tillegg til å ta initiativ til inkluderende praksis i møte med både barn og foreldre. Undervisningen vil være modulbasert og asynkron, med ulike arbeidsformer som videoforelesninger, individuelt studiearbeid i tillegg til utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. 

  • Målgruppe

    Målgruppen er barnehageansatte som ønsker mer kunnskap om språklige og kulturelle perspektiver i en flerkulturell pedagogisk kontekst.  

  • Opptakskrav

    Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.  

     I tillegg er det et krav om at studenten skal være ansatt i en barnehage gjennom hele studietiden da den benyttes aktivt som læringsarena. Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak. 

  • Læringsutbytte

    Se emneplan, BARNY6000

  • Innhold og oppbygging

    Se emneplan, BARNY6000

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se emneplan, BARNY6000

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Se emneplan, BARNY6000

  • Vurdering og sensur

    Se emneplan, BARNY6000

  • Øvrig informasjon

    Engelsk emnenavn: Newly arrived children and families in kindergarten.

    10 studiepoeng.

    Deltid