EPN-V2

BARNY6000 Newly arrived children and families in kindergarten Course description

Course name in Norwegian
Nyankomne barn og familier i barnehagen
Study programme
Newly arrived children and families in kindergarten
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history

Introduction

Dette emnet introduserer studentene for relevante faglige perspektiver, forskning og strategier for hvordan barnehagen kan støtte nyankomne barn og familier med flyktning og innvandrerbakgrunn.  Studentene vil få kunnskap om flerkulturell pedagogikk og lov- og retningslinjer som er relevant for arbeidet, og emnet dekker viktige områder som psykososial støtte for omsorg, lek og inkludering. Gjennom emnet vil studentene utvikle ferdigheter til kritisk å reflektere over kultursensitivitet, i tillegg til å ta initiativ til inkluderende praksis i møte med både barn og foreldre. Undervisningen vil være modulbasert og asynkron, med ulike arbeidsformer som videoforelesninger, individuelt studiearbeid i tillegg til utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.   

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten  

  • Har kunnskap om flerkulturell pedagogikk. 
  • Har kunnskap om gjeldende og relevante lov- og retningslinjer i arbeid med nyankomne barn. 
  • Har kunnskap om psykososial støtte, traumer og om hvordan dette påvirker barn. 

Ferdigheter  

Studenten 

  • Kan ta initiativ og legge til rette for en inkluderende praksis gjennom lek og omsorg. 
  • Kan legge til rette for å støtte flerspråklige barn i barnehagens språkmiljøer. 

Generell kompetanse  

Studenten 

  • Kan reflektere over kultursensitivitet i møte med nyankomne barn og foreldre i barnehagen. 
  • Kan anvende faglige perspektiver i arbeidet med språklig og kulturelt mangfold 
  • Viser forståelse for og innsikt i aktuelle pedagogiske teorier og flerkulturelle perspektiver i arbeid med nyankomne barn. 

Content

  • Flerkulturell pedagogikk  
  • Kulturforståelse/kultursensitivitet 
  • Inkludering og tilrettelegging i lek og hverdagssituasjoner  
  • Språkutvikling og språklig mangfold 
  • Psykososial støtte og traumeinformert omsorg 

Teaching and learning methods

Emnet nyankomne barn og familier i barnehagen er modulbasert. Undervisningen er asynkron og går over ett semester.  Undervisningsressursene vil ligge tilgjengelig på nett for studentene ved semesterstart, og som student kan du velge å gjennomføre modulene når du selv ønsker. Modulene følger en kronologisk læringssti i Oslo Mets læringsplattform. Det er en sammenheng mellom arbeidskravet og eksamensoppgaven, begge omhandler et utviklingsarbeid studentene skal gjennomføre.

Undervisningen er variert og basert på ulike typer arbeids- og undervisningsformer: 

  • Refleksjonsoppgaver  
  • Videoforelesninger  
  • Arbeid med ulike typer ressursmateriell  
  • Individuelt studiearbeid 
  • Veiledning knyttet til arbeidskrav og eksamen
  • Utprøving i egen praksis 
  • Frivillig gruppearbeid/seminar 

Course requirements

Arbeidskravet består av en skriftlig individuell oppgave. Omfang: 1200 ord (+/- 10 %). Oppgaven skal ta utgangspunkt i planleggingen av et utviklingsarbeid som studenter utfører i barnehagen (kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen), knyttet til et selvvalgt tema i emnet. 

Arbeidskravet skal bidra til studentenes kompetanseutvikling i flerkulturell pedagogikk og arbeid med nyankomne barn. Dette danner grunnlag for videre studieprogresjon og arbeidet mot eksamen. 

Arbeidskravet må leveres innen fristen og vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent. Arbeidskrav som leveres innen fristen, men som vurderes til "ikke godkjent", vil få kunne leveres på nytt, i bearbeidet form. Det nye forsøket vil ha egen frist.

Antall forsøk på arbeidskrav

  • Alle studenter har to forsøk på arbeidskrav. 
  • En student som får vurderingen "ikke godkjent", ikke leverer eller ikke møter uten gyldig fravær til et arbeidskrav, har brukt ett forsøk.
  • Individuelt skriftlig arbeidskrav: alle studenter har mulighet til å levere til første og andre innlevering. Tredje innlevering er kun for studenter med gyldig fravær på første eller andre innlevering.
  • Dato for første og andre forsøk av arbeidskrav, samt en tredje dato for studenter med gyldig fravær, skal være satt av emneansvarlig i forkant av utlevering av arbeidskravet.

Assessment

Eksamen består av en individuell skriftlig semesteroppgave som omhandler gjennomføringen av utviklingsarbeidet i barnehagen. Studenten må knytte temaet for oppgaven til studiets innhold og drøfte erfaringer knyttet til eget prosjekt i barnehagen.

Semesteroppgavens omfang skal være på 2000 ord (+/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen 

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan studenten til første ny og utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått 

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. 

Admission requirements

Målgruppen er barnehageansatte som ønsker mer kunnskap om språklige og kulturelle perspektiver i en flerkulturell pedagogisk kontekst.  

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.  

 I tillegg er det et krav om at studenten skal være ansatt i en barnehage gjennom hele studietiden da den benyttes aktivt som læringsarena. Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak.