EPN-V2

YPDFO6100 Prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Principles and methods of occupational and professional differentiated training
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler prinsipper og metoder for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studieprogrammet

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    KunnskapStudenten har

    • kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram

    FerdigheterStudenten kan

    • analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2
    • planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid i egen klasse
    • vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse
    • etablere samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
  • Innhold

    • Nasjonale føringer som grunnlag for yrkesrelevant og yrkesdifferensiert opplæring
    • Elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting
    • Arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere
    • Lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring
    • Yrkesinteresser som læreforutsetning
    • Vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring
    • Ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
    • Kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål
    • Utvikling av vurderingskriterier i yrkesdifferensiert opplæring

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 8-10 dager. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 800 +/- 10% ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende.
    2. Planlegge, gjennomføre og vurdere et yrkesrettet undervisningsopplegg på egen skole. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og dokumenteres i form av en muntlig presentasjon og et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 1000 +/- 10% ord på notatet, muntlig presentasjon 15-30 min.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen består av alle arbeidskravene samt et refleksjonsnotat knyttet til det faglige innholdet og teorien i emnet. Omfang på refleksjonsnotatet: 2000 ord +/- 10 %

    Ny/utsatt eksamen

    Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensmappen

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet