Programplaner og emneplaner - Student
YLTI1100 Vocational Tasks, processes and analysis, project and vocational subjects Course description
- Course name in Norwegian
- Yrkesoppgaver, prosesser og analyse, prosjekt samt yrkesfaglig bredde
- Study programme
-
Bachelor's Programme Vocational Teacher Education, Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial Production
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter prosjektarbeid i forhold til profesjon og yrkesutøvelse, analyse av læreplaner og helhetlige yrkesoppgaver samt dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse.
Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng i profesjonsfag og 20 studiepoeng i yrkesfag
Required preliminary courses
Før eksamen kan avlegges må emne YLTI1000 være bestått.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- kan analysere læreplanene i ulike yrker på yrkesområdet og ha faglige forutsetninger til å kunne vurdere yrkenes praktiske og teoretiske kvalifikasjonsbehov
- kan beskrive og forklare en arbeidsprosess/produksjonsprosess i ulike yrker på yrkesområdet og kunne forankre opplæringen til helhetlige yrkesoppgaver
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
Ferdighet
Studenten:
- kan identifisere sentrale faglige felleselementer mellom yrker og arbeidsprosesser i yrkesområdet og kunne velge felleselementer i forhold til likheter og ulikheter mellom yrkene, og kunne bruke eksempler fra de ulike yrkene i opplæringen
- kan benytte prosjektarbeid som virkemiddel i profesjons- og yrkesopplæringen
- kan levere dokumentasjon i henhold til gjeldende regler for profesjons- og yrkesfaget
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vurdere programområdets ulike yrkes særtrekk og behov for basiskompetanse, og ha praktisk og teoretisk breddekompetanse i basisfag som inngår i ulike yrkesutøvelser, som grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede yrkesrelevant opplæring
- kan stimulere til personlig initiativ, legge til rette for og ha et reflektert forhold til betydningen av entreprenørskap i opplæringssammenheng
Content
Individual written exam under supervision, 3 hours.
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, oral instead of written examination may be used. In case of an oral exam the result cannot be appealed.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.
Praksis
- Gjennomført og bestått 20 dagers pedagogisk praksis på VG1 eller VG2 i videregående skole.
- Gjennomført og bestått ti dagers breddepraksis innen programområdet
- Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan
Course requirements
Arbeidskrav 5 (PF) Tverrfaglig prosjektarbeid med utgangspunkt i undervisningsplanlegging.
- Arbeidsform: skriftlig gruppearbeid med felles prosjektdokumentasjon tilsvarende 3200 - 3800 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen) og fundert på om lag 600 sider litteratur eller tilsvarende kilder. I tillegg skal det leveres inn et skriftlig individuelt refleksjonsnotat tilsvarende 350 - 450 ord.
Arbeidskrav 6 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 2
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1000 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen)
Arbeidskrav 7 (YF/PF) Analyse av helhetlige yrkesoppgaver
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon og analyse tilsvarende minimum 2000 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.
Krav til deltakelse
et er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 % fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren
Praksis
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Assessment
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen. Alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger
Permitted exam materials and equipment
To take this course at least 30 ECTS from the 1.year in the bachelor programme must be passed. Approved laboratory course in KJM1400 Organic Chemistry and KJM1500 Physical Chemistry, or corresponding qualifications.
Grading scale
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- can explain the cell structure and the difference between prokaryotic and eukaryotic cells
- can explain the structure and function of the most important biochemical molecules: carbohydrates, lipids, proteins and nucleic acids
- can present different methods to analyze biochemical molecules, specially proteins
- can explain the structure and function of antibodies
- can explain the function of enzymes and understand basic enzyme kinetic theories
- can describe metabolic processes such as glycolysis, the citric acid cycle and the electron transport chain
- can explain DNA synthesis (replication), RNA synthesis (transcription) and protein synthesis (translation) in prokaryotic cells
Skills
The student is capable of:
- analyzing the protein concentration in a sample using spectroscopy
- identifying proteins using SDS-PAGE (gel electrophoresis) and Western blotting
- performing basic enzyme kinetic experiments
- performing restriction digestion of plasmid DNA and analysis of DNA using agarose gel electrophoresis
- performing health risk assessments and classifying chemical compounds and solutions
- planning and performing biochemical experiments
- communicating the results of laboratory experiments both orally and in writing
Examiners
The course consists of lectures, exercises and laboratory experiments.