Programplaner og emneplaner - Student
YLHOD3000 Utdanning og yrker i et organisasjons- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Education and professions in an organizational and community perspective
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i helse- og oppvekstfag, deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen hjelpemidler tillatte
Forkunnskapskrav
Gradert skala A-F.
Læringsutbytte
Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor vurderer alle oppgavene.
Innhold
Emnet inneholder temaer knyttet til helse- og oppvekstyrkenes egenart, til organisatoriske forhold i skole- og helse/omsorgssektor, og til hvordan læreren i helse- og oppvekstfag kan utdanne for et samfunn i endring.
Temaer
- skolen som organisasjon
- læreren som leder
- skole- og helsesektorens oppbygning, og plass og rolle i samfunnet
- utdanning og yrkesutøvelse i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
- utdanning til omsorg
- personlig kompetanse, yrkesrolle og yrkesidentitet
- danning til yrkes- og samfunnsliv
- innovasjon og endringsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Mangfold og inkludering
- De yngste barna i barnehage
- Ledelse av pedagogisk arbeid (barn og medarbeidere)
- Barnehagelærerprofesjonen, profesjonsutøvelse og profesjonsetikk
- Foreldresamarbeid
- Forebyggende barnevern
- Barn og seksualitet
- Overgangen barnehage - skole
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis
5 dager yrkesfaglig praksis.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave om planlegging og gjennomføring av en innovasjon innen eget primæryrke. Oppgaven er knyttet til yrkesfaglig praksis. Omfang 2500 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn. Faglig refleksjonsoppgave om yrkes- og profesjonsutøvelse i en organisasjons-, samfunnsmessig og kulturell kontekst. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %) + litteraturliste og eventuelt vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Prosjekteksamen kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.