Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2100 Yrkesretting, tilpasset opplæring og karriereveiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocationalisation, Adapted Education and Career Guidance
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet handler om yrkesretting av programfag/fellesfag og ledelse av læringsprosesser med utgangspunkt i elevens læreforutsetninger og elevens, bransjens og samfunnets kompetansebehov. Dette innebærer også karriereveiledning og utvikling av lærerens kommunikasjons-, samhandlings- og relasjonskompetanse for å kunne utvikle en god, lærings- og skolekultur som bidrar til et godt læringsmiljø
Emnet består av 20 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 10 yrkesfaglig bredde
-
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon, samhandlingsprosesser og relasjonsbygging
- har kunnskap om elevens ståsted, hva som påvirker elevens personlighet, atferd og læring
- har kunnskap om betydningen av motivasjon for elevens læring
- har kunnskap om konflikthåndtering
- har kunnskap om læringskultur og læringsmiljø
- har kunnskap om profesjonskunnskapens betydning for læring
- har kunnskap om betydningen av yrkesrettet og tilpasset opplæring
Ferdigheter
- kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i forhold til ulike yrkesfag i eget utdanningsprogram
- kan tilrettelegge for og lede tilpasset opplæring ut fra elevens læreforutsetninger og yrkesinteresser
- kan veilede elever til å ta bevisste karrierevalg
- kan motivere til elevens læring
- kan utvikle et godt læringsmiljø og forebygge konflikter samt konflikthåndtering
- kan kommunisere og samhandle med elever, kollegaer, skolens ledelse, bransjen og bidra til nettverksbygging i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og håndtere yrkesestetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
- kan legge til rette for utvikling av elevers kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- kan analysere og vurdere behovet for, og utvikle en god læringskultur som skaper et godt læringsmiljø
- kan lede læringsprosesser som utvikler et godt læringsmiljø gjennom forebygging av konflikter, samt konflikthåndtering
- kan reflektere og vurdere eget kunnskapssyn og egen yrkesfaglig kompetanse
- kan legge til rette for opplæringsprosesser og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
- kan analysere yrkesutøvelse i ulike yrker i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring.
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
-
Innhold
- yrkesretting og yrkesdifferensiering
- læreplananalyse (Vg1)
- karriereveiledning og veiledning
- vurdering
- skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
- profesjonskunnskap (for lærerprofesjonen)
- undervisnings- og læringsteorier
- ulike lærings-/kunnskapssyn
- klasseledelse
- kommunikasjon, samhandlings og nettverksrelasjoner
- konfliktforståelse og - håndtering
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning / dialogbasert undervisning, rollespill, seminar, veiledning, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling.
Praksis
- 15 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 2 (jfr. praksisguiden)
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene og pedagogisk praksis, og arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen.
-
Vurdering og eksamen
Praktisk eksamen, individuell eller i gruppe.
- Planlegging og gjennomføring av en reel undervisningssituasjon (ca. 45 minutter på praksisskole eller OsloMet) individuelt eller i små grupper (1-3 studenter), med individuell egenvurdering og begrunnelse som skrives umiddelbart etter gjennomføring på praksisskolen. Omfang maks 1000 ord, 120 min.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.