EPN-V2

YLDH2100 Yrkesretting, tilpasset opplæring og karriereveiledning Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocationalisation, Adapted Education and Career Guidance
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet handler om yrkesretting av programfag/fellesfag og ledelse av læringsprosesser med utgangspunkt i elevens læreforutsetninger og elevens, bransjens og samfunnets kompetansebehov. Dette innebærer også karriereveiledning og utvikling av lærerens kommunikasjons-, samhandlings- og relasjonskompetanse for å kunne utvikle en god, lærings- og skolekultur som bidrar til et godt læringsmiljø

    Emnet består av 20 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 10 yrkesfaglig bredde

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om kommunikasjon, samhandlingsprosesser og relasjonsbygging
    • har kunnskap om elevens ståsted, hva som påvirker elevens personlighet, atferd og læring
    • har kunnskap om betydningen av motivasjon for elevens læring
    • har kunnskap om konflikthåndtering
    • har kunnskap om læringskultur og læringsmiljø
    • har kunnskap om profesjonskunnskapens betydning for læring
    • har kunnskap om betydningen av yrkesrettet og tilpasset opplæring

    Ferdigheter

    • kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i forhold til ulike yrkesfag i eget utdanningsprogram
    • kan tilrettelegge for og lede tilpasset opplæring ut fra elevens læreforutsetninger og yrkesinteresser
    • kan veilede elever til å ta bevisste karrierevalg
    • kan motivere til elevens læring
    • kan utvikle et godt læringsmiljø og forebygge konflikter samt konflikthåndtering
    • kan kommunisere og samhandle med elever, kollegaer, skolens ledelse, bransjen og bidra til nettverksbygging i samfunnet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte og håndtere yrkesestetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
    • kan legge til rette for utvikling av elevers kommunikasjons- og relasjonskompetanse
    • kan analysere og vurdere behovet for, og utvikle en god læringskultur som skaper et godt læringsmiljø
    • kan lede læringsprosesser som utvikler et godt læringsmiljø gjennom forebygging av konflikter, samt konflikthåndtering
    • kan reflektere og vurdere eget kunnskapssyn og egen yrkesfaglig kompetanse
    • kan legge til rette for opplæringsprosesser og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
    • kan analysere yrkesutøvelse i ulike yrker i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring.
    • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
  • Innhold

    • yrkesretting og yrkesdifferensiering
    • læreplananalyse (Vg1)
    • karriereveiledning og veiledning
    • vurdering
    • skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
    • profesjonskunnskap (for lærerprofesjonen)
    • undervisnings- og læringsteorier
    • ulike lærings-/kunnskapssyn
    • klasseledelse
    • kommunikasjon, samhandlings og nettverksrelasjoner
    • konfliktforståelse og - håndtering

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning / dialogbasert undervisning, rollespill, seminar, veiledning, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling.

    Praksis

    • 15 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 2 (jfr. praksisguiden)
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene og pedagogisk praksis, og arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Praktisk eksamen, individuell eller i gruppe.

    • Planlegging og gjennomføring av en reel undervisningssituasjon (ca. 45 minutter på praksisskole eller OsloMet) individuelt eller i små grupper (1-3 studenter), med individuell egenvurdering og begrunnelse som skrives umiddelbart etter gjennomføring på praksisskolen. Omfang maks 1000 ord, 120 min.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.