EPN-V2

YLDH1100 Veiledning og ledelse av læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Guidance in and Management of Learning Processes
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene og pedagogisk praksis, og arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen.

Forkunnskapskrav

Praktisk eksamen, individuell eller i gruppe.

  • Planlegging og gjennomføring av en reel undervisningssituasjon (ca. 45 minutter på praksisskole eller OsloMet) individuelt eller i små grupper (1-3 studenter), med individuell egenvurdering og begrunnelse som skrives umiddelbart etter gjennomføring på praksisskolen. Omfang maks 1000 ord, 120 min.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om ulike veiledningsstrategier

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan reflektere over og vurdere egen læring
  • kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
  • kan orientere seg i faglitteratur
  • kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
  • kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø

Innhold

  • skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
  • innføring i læreplanverket
  • læreplananalyse (Vg2 og Vg3)
  • årsplanlegging
  • elev-, lærer, og instruktørrollen
  • relasjonsbygging, samarbeid skole og arbeidsliv
  • undervisningsplanlegging (den didaktiske relasjonsmodellen)
  • ledelse av læringsprosesser - klasseledelse
  • læringsstrategier- og metoder
  • utvikling av gode arbeids- og læringsmiljø
  • motivasjon, undervisning og læring
  • veiledningsstrategier

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner etc.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8 i programplanen).

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.

  • Refleksjonsnotat med konkrete eksempler fra pedagogisk praksis (oppgavetekster, undervisningsplaner mm). Omfang: ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3 år.