Programplaner og emneplaner - Student
YFTI3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare praksisstedets formål
- gjøre rede for det juridiske grunnlaget for virksomheten
Ferdigheter
Studenten kan
- måle atferd på en hensiktsmessig måte
- kartlegge atferds funksjon
- beskrive hensiktsmessige metoder for å etablere, øke og opprettholde atferd
- foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
- tilrettelegge for generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
- analysere innsamlede data og framstille disse i en graf eller figur
- redegjøre for sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
- kommunisere med brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten:
- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til atferdsendring
- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
- kan redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring av persondata
- har faglig forståelse, relasjonelle ferdigheter og profesjonelle kvalifikasjoner som etterspørres på praksisstedet
Forkunnskapskrav
Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt:
- Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie)
- Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie)
- Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner
- Forelesninger
- Gjesteforelesere
- Workshop
Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.
De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatorisk. Minimumskravet til oppmøte er 70 prosent aktiv deltakelse.
- Arbeidskrav 2: Innlevering av 4 gruppeoppgaver på 1-5 sider samt presentasjon av disse oppgavene i undervisningen. Detaljer rundt innholdet i hver oppgave presenteres ved semesterstart.
Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentgruppen anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Innhold
-
Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
- Forskningsmetode
-
Innovasjon og utvikling
- Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
- Digitalisering og robotisering
- Bærekraft og etikk
Praksis
Yrkesfaglig praksis minimum fem dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen i emnet er en semesteroppgave om studentens gruppeprosjekter. Eksamensoppgaven skal ha et omfang på 10-15 sider. Skrift og skriftstørrelse: Arial eller Calibri, 12 poeng. Linjeavstand: 1,5.
Studentene kan skrive eksamen på norsk eller engelsk.
Studenter som får ikke bestått, får én mulighet til å levere en forbedret versjon av semesteroppgaven til vurdering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%, + vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått, kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
The assessment of the bachelor’s thesis will be based on the execution of the project, the report, the poster and the oral presentation:
- The execution, oral presentation and poster count 40%. The execution is assessed on the basis of the project’s level of difficulty and the students’ planning, progress, initiative, practical skills, assessment skills, independence and cooperation skills.
- The report counts 60% and is assessed on the basis of the academic quality, clear presentation, systematic structure, language, literary references and the students’ degree of independence in the writing process.
The result of part 1 of the exam cannot be appealed. The result of part 2 of the exam can be appealed.
Both parts of the exam must be awarded grade E or better in order for the student to pass the course.
Vurderingsuttrykk
All.
Sensorordning
Grade scale A-F.