EPN-V2

YFSR1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional and vocational subjects in a training perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ledelse, organisasjon og kommunikasjoner er et flerfaglig emne. Ledelse, organisasjon og kommunikasjon setter søkelyset på en bred forståelse av organisasjoner som et strukturelt, kulturelt og politisk system. Emnet gir studentene kjennskap til hvordan organisasjoner fungerer og introduserer studentene for ulike teoretiske perspektiver innen ledelse og kommunikasjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske kommunikasjonsøvelser som skal øke forståelsen for betydningen av god kommunikasjon.

Undervisningsspråk er norsk.

Læringsutbytte

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, forelesninger, erfaringsdeling, individuelt arbeid, gruppearbeid og praktisk undervisning.

Innhold

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • organisasjoners visjoner, mål og strategier
  • formell organisasjonsstruktur, organisasjonskultur og organisasjoners omgivelser
  • sammenhengen mellom de grunnleggende organisasjonsfaktorene og makt og atferd i organisasjoner
  • kjennetegn ved offentlige versus private organisasjoner
  • ledelse: trekk, ferdigheter og atferd
  • lederrollen, makt og innflytelse
  • ledelse som et samspill
  • ledelse og kjønn
  • kommunikasjonsteori
  • dialog som kommunikasjonsform
  • konflikthåndtering og etikk i praktisk arbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • nyttiggjøre seg relevante organisasjons- og ledelseskunnskaper
  • nyttiggjøre seg relevante kommunikative virkemidler
  • reflektere over makt og innflytelse i organisasjoner
  • håndtere uenighet og bidra til konflikthåndtering i organisasjons- og arbeidsliv

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egne verdier, normer og ferdigheter
  • har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet organisasjon, ledelse og kommunikasjon

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell praktisk - muntlig.

Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 20 minutter presentasjon, ca. 10 minutter til avklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny praktisk - praktisk eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Sensorordning

  • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
  • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
  • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
  • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
  • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
  • Omsorg ved kriser
  • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
  • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
  • Yrkesfaglig karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
  • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
  • Yrkesfaglig kompetanseutvikling

Praksis

  • 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 10 dager yrkespraksis