Programplaner og emneplaner - Student
YFSR1100 Professional and vocational subjects in a training perspective Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher EducationBachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Two years’ experience as a radiographer.
Learning outcomes
The course is offered as an individual course. Admission requirements:
- Bachelor’s degree or equivalent degree in radiography.
Content
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
- Lærerrollen
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for utdanningsprogrammet salg, service og reiseliv
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet salg, service og reiseliv
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Læringsstrategier, undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
- Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for salg, service og reiseliv
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk
Praksis
- Yrkespraksis 10 dager
Teaching and learning methods
None.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet skal løses individuelt. Yrkesfaglig kompetanse, yrkenes fellestrekk og særtrekk. Oppgaven skal knyttes til erfaringer fra yrkesfaglig praksis. Oppgaven skal løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag og plan for kompetanseutvikling i aktuelle utdanningsprogram. Karlegging av egen kompetanse. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Arbeidskrav 2
Faglig forankret skriftlig oppgave der hensikten er å reflektere over yrkesfaglærerrollen og sentrale læreroppgaver. Oppgaven løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: 3000 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Assessment
Individuell muntlig presentasjon.
En digital historiefortelling som oppsummerer egen læring forankret i relevant teori fra emnet etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Tid: 30 minutter (ca. 20 minutter presentasjon, og ca. 10 minutter til oppklarende spørsmål)
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.