EPN-V2

YFHOPRA3 3. praksisperiode Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching Practice, 3rd period
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Forelesninger om vitenskapsteori, metode og verktøy av direkte relevans for utvikling av, forskning og skriving av bacheloroppgaven

Det arrangeres en seminarrekke der studentene utvikler sine bacheloroppgave-prosjekter først fram mot en idéskisse, og deretter til en mer gjennomarbeidet prosjektbeskrivelse.

Studentene skal skrive en selvvalgt, individuell bachelor-/semesteroppgave, der problemstillingen godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være forankret i en forståelse av teorier om utvikling, globalisering eller sosial endring som anvendes for en analyse og kritisk drøfting av et utvalgt tema. Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Oppgaven skal være på 8 000 ord (+/-10 %). Nærmere opplysninger om innhold og format vil bli gitt. Oppgaven skal leveres elektronisk innen en gitt frist.

Forkunnskapskrav

I løpet av seminarene skal hver student presentere muntlig to obligatoriske notater, som etter seminarene innleveres skriftlig. Disse utgjør arbeidskrav i emnet og må være godkjent for at studenten skal få levere bacheloroppgave. Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med bacheloroppgaven, samt at studentene får anledning til å dele kunnskap og perspektiver med hverandre.:

  • Individuell skriftlig prosjektemnebeskrivelse for bacheloroppgaven (1000 ord +/- 10 %)
  • Framlegg av prosjektemnebeskrivelsen i seminar (ca. 10 minutter)
  • Individuell skriftlig prosjektskisse som presenterer opplegget for bacheloroppgaven (2000 ord +/- 10 %)
  • Framlegg av prosjektskissen i seminar (ca. 15 minutter)

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Obligatorisk oppmøte

I perioden januar-februar holdes 4 seminarer innen emnet. Studenten må møte til minst 70% (minst 3) av seminarene.

Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med og gjennomføring av bacheloroppgaven, samt at studentene får delt kunnskap og perspektiver med hverandre, i sine respektive seminargrupper.

Studenter som på grunn av dokumentert sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir oppmøtekravet, gis anledning til å levere et ekstra arbeidskrav (notat på ca 1000 ord). Tema og frist for dette gis, i hvert enkelt tilfelle, av emneansvarlige lærer.

Studenter som ikke innfrir oppmøtekravet, og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ikke anledning noe ekstra arbeidskrav, og får ikke levere bacheloroppgave.

Læringsutbytte

Avsluttende vurdering:

Individuell bachelor-/semesteroppgave (8 000 ord +/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen

Bachelor-/semesteroppgaven kan omarbeides én gang ved ny eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Innhold

Se omtale av praksis i programplanen

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet inngår som en del av årsstudiet/første år av bachelorstudiet i utviklingsstudier. Emnet går i høstsemesteret. Det gir en første innføring i utviklingsstudier, et tverrfaglig, samfunnsvitenskapelig studium av samfunnsforhold i fattige land (Sør), og disse landenes forhold til rike land (Nord/Sør-forhold).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se omtale av praksis i programplanen

Vurdering og eksamen

Se omtale av praksis i programplanen

Hjelpemidler ved eksamen

Se omtale av praksis i programplanen

Vurderingsuttrykk

Se omtale av praksis i programplanen

Sensorordning

Se omtale av praksis i programplanen