EPN-V2

YFBA3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om historiefortelling rettet mot en målgruppe, og hvordan dramaturgi og bruken av virkemidler kan tydeliggjøre budskapet
  • har inngående kjennskap til ulike medieuttrykk og sjangre
  • har kjennskap til den samfunnsmessige betydningen av ulike medieuttrykk og hvordan de kan påvirke oss
  • har kjennskap til profesjonsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagdidaktisk teori
  • har kjennskap til den historiske utviklingen av ulike medieuttrykk og hvordan medieteknologi endres
  • har innsikt i opphavsrett, personvern og etiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke relevant teori i eget arbeid
  • kan velge og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer for å formidle budskap i forskjellige medier og sjangre
  • kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, samt oppdatere egen kompetanse innen medieuttrykk og historiefortelling
  • kan anvende fagrelevante metoder og dokumentere egen kreative arbeidsprosess fra idé til ferdig produkt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge for undervisning i faget
  • kan vise og formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom praktisk arbeid

Forkunnskapskrav

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide praktisk med faglige og metodiske problemstillinger gjennom obligatoriske arbeidskrav. De skal videre analysere, reflektere over, og vurdere eget og hverandres arbeid. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over 15 dager i grunn- eller videregående skole og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter.

Mappe

Studentene samler alle ferdige og godkjente oppgaveløsninger, utkast og underkjente oppgaveløsninger i en mappe. Mappevurdering brukes både i undervisning og til eksamen.

Arbeidskravene (obligatoriske oppgaver) er helt sentrale i arbeidet med mappa (se nedenfor om arbeidskrav).

Poenget med mappevurdering er at både student og lærer effektivt kan få et inntrykk av studentens faglige utvikling. Vurderingen blir da også en prosess, integrert i undervisningsforløpet. Til eksamen brukes mappa på ulike måter: til videreutvikling/forbedring av utvalgte arbeider til kvalitetsbedømmelse og som en del av en presentasjon der den kan inngå i dokumentasjon av prosess, fagdidaktiske refleksjoner og som eksempler for drøfting.

Læringsutbytte

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

  • Mappearbeid med fem forskjellige praktiske medieproduksjoner med prosessdokumentasjon, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum. Omfanget i lengde og antall vil variere avhengig av medieuttrykk.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager
  • Muntlig praksisfremlegg
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.

Innhold

  • Yrke, organisasjon og ledelse

    • Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
    • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
    • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
  • Forskningsmetode
  • Innovasjon og utvikling

    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og etikk

Praksis

Yrkesfaglig praksis minimum fem dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen består av to deler, en mappevurdering og en muntlig presentasjon.

1. Mappevurdering

Minimum tre utvalgte praktiske arbeider basert på arbeidskrav levert i emnet. Arbeidene skal være videreutviklet/forbedret. Mappevurdering teller 60% av karakteren.

Eksamensresultatet kan påklages.

2. Muntlig presentasjon med fagdidaktisk refleksjon

Individuell muntlig presentasjon med dokumentasjon der prosessmateriale, fagteori og fagdidaktikk inngår. Muntlig presentasjon teller 40% av karakteren.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Vurderingsuttrykk

Tore Andre Ringvold

Sensorordning

Anbefalte forkunnskaper er grunnleggende kjennskap til digitale verktøy og medier.