Programplaner og emneplaner - Student
YFBA2100 Yrkesrelevant og tilpasset opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocationally relevant and adapted learning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
-
Innledning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
-
Læringsutbytte
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
- Lærerrollen
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for utdanningsprogrammet IKT og medieproduksjon
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet IKT og medieproduksjon
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
- Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for IKT og medieproduksjon
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk
Praksis
Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager.
-
Innhold
- Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
- Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
- Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
- Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
- Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
- Entreprenøriell læring
- Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
- Teknologisk utvikling innen eget yrke
Praksis
- Minimum 25 dager av den totale yrkesfaglige praksisen skal være gjennomført og dokumentert før eksamen avlegges
- 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
-
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen er en fire dagers individuell mappeeksamen der studenten skal sette sammen en portefølje basert på arbeidskravene i form av en nettside som presenterer studenten som fotojournalist. Nettsiden skal i tillegg til fotojournalistiske arbeider inneholde en presentasjon av studenten, CV og kontaktinformasjon. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.
Studentene skal også levere et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen, og levere en omarbeidet versjon av nettsiden til sensur én gang.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov, kjerneelementer, entreprenøriell praksis, kvalitetssikring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) innen eget fagområde. Det forventes refleksjon og anvendelse av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer gjennom alle læringsaktiviteter i emnet. Omfang: 3000 ord +/- 10 %. litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studieretningen. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra lærer i yrkesfaget.
Arbeidskrav 2
Skriftlig gruppeoppgave (3-5 studenter). Ved bruk av lokale- og sentrale styringsdokumenter knyttet til tilpasset opplæring og spesialundervisning skal det gjøres rede for konsekvenser nedsatt funksjonsevne/diagnose kan ha for opplæring og hva dette betyr for gjennomføringen av profesjonsutøvelsen. Omfang: gruppe på 3 studenter 2000 ord+/- 10%, gruppe på 4 studenter 2300 ord +/- 10 %, 5 studenter 2600 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å øke forståelsen for implementeringen av lover og reguleringer som gjelder for tilpasset opplæring. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig.»
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
-
Vurdering og eksamen
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.