EPN-V2

VMS6000 Motiverende intervju, trinn I Emneplan

Engelsk emnenavn
Motivational Interviewing / MI
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Motiverende intervju, trinn I
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Teoriundervisning, laboratoriearbeid.

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Fem laboratorieøvinger med tilstedeværelse.

Protokoll må være godkjent etter hver laboratorieøvingen før man forlater laboratoriet.

Læringsutbytte

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

Eksamensresultatet kan påklages.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen trykte eller skrevne hjelpemidler er tillatt.

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Minst 15 timer MI-trening i smågrupper mellom samlingene i løpet av studiet.
  • Arbeidskrav 2: 1-2;transkriberte samtaler på 2-3;sider med egenrefleksjon på max 1;side. Dersom (de) transkriberte samtalen(e) ikke blir godkjent, gis studenten anledning til å levere forbedret versjon.;
  • Arbeidskrav 3: Tilbakemelding på to medstudenters samtaler

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom;arbeidskrav 2 ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon;innen angitt frist.

Begrunnelsen for treningen mellom samlingene er at motiverende samtale er et ferdighetsfag som ikke kan læres gjennom å høre eller les om, det må innøves og praktiseres. Forskning viser at den mest effektive innlæringen av denne metodikken er å få feedback og veiledning på egne reelle samtaler. Hensikten med arbeidskrav i form av transkribert samtale er at studentene ved skriftliggjøring skal få større bevissthet om og realistisk vurdering av sine egne samtaleferdigheter og sin læreprosess.

;

Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som han/hun ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/ eller ta eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave som knyttes til egen erfaring med bruk av motiverende samtale. Oppgavens tema og problemstilling tar utgangspunkt i en samtale som tas opp på lydbånd/video, transkriberes og som skal analyseres i relasjon til teori. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele semesteret. Oppgavens omfang skal være på;8-10;sider / 18 400-23 000;tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven;til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.;

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anne Høiby.;