Studieinfo emne VERPRA10 2021 HØST
VERPRA10 Praksis i helsefremming, omsorg og helsehjelp Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Studies in Health Promotion and Health Care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoretiske emner og anvende kunnskapen i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere rekvirerte legemidler i samarbeid med praksisveileder, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov. Studentene skal sette seg inn i rammene for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og flerfaglig samarbeid.
Emne VERPRA10 omfatter 9 uker brukerrettet praksisstudier i reelle yrkessituasjoner. I tillegg kommer to seminaruker - én uke i forkant og én uke i etterkant av praksisperioden. I uka forut for praksis er det forarbeider til praksis. Det settes fokus på rollen som student i praksis, veiledning og syntetisering av kunnskaper fra de ulike emnene som har vært avholdt til nå i utdanningen. Refleksjon over praksiserfaringer gjøres i uka etter praksis.
Forkunnskapskrav
Godkjente arbeidskrav fra førsteårsemnet VERB1500, samt bestått alle øvrige emner fra 1. studieår.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
- kan beskrive saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
- kan gjøre rede for virksomhetens rapporterings- og journalsystem
- kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
- kan gjøre rede for symptomer på sykdom
- kan gjøre rede for behandling av de vanligste sykdommene og rehabiliterende tiltak
- kan gjøre rede for sykdommens betydning for god helse
- kan gjøre rede for hvordan atferd kan påvirkes av miljøbetingelser
- kan reflektere over omsorg ved livets slutt
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell, samt andre relevante verktøy og metoder i planlegging og utøvelse av helsehjelp ved sykdom og helsesvikt
- kan administrere forordnede legemidler under tilsyn av autorisert helsepersonell
- kan bruke Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka ved håndtering av legemidler, med spesiell fokus på virkning, bivirkning og interaksjoner
- kan på selvstendig måte utføre praktiske prosedyrer innenfor eget kompetansefelt i henhold til VAR- Healthcare
- kan gjennomføre basale smittevernrutiner i tjenesteutøvelsen
- kan dokumentere helsehjelp i henhold gjeldende retningslinjer og lovverk
- kan bruke helse- og velferdsteknologiske løsninger på tjenestestedet
- kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter som aktiv lytting, stille spørsmål og gi konstruktive tilbakemeldinger
- kan anvende oppdatert kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i tjenesteutøvelsen
- kan gjennomføre spesifiserte litteratursøk på norsk og engelsk i relevante databaser
- kan muntlig formidle vernepleierens rolle som autorisert helsepersonell til tjenestestedet
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre grunnleggende pleieprosedyrer og daglig omsorg på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
- kan utføre faglig forsvarlig legemiddelhåndtering
- kan identifisere tjenestemottakers ressurser og behov og ivareta disse i et helhetlig omsorgsarbeid
- kan gjøre rede for lover og forskrifter som regulerer tjenester til tjenestemottaker
- kan innhente informert samtykke og ivareta taushetsplikten
- kan vise aktsomhet, respekt og gode samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter i henhold til skikkethetsvurderingen
- kan anvende hensiktsmessige relasjonelle ferdigheter som bidrar til å fremme flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
Innhold
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter ekstern praksis, forelesninger, gruppearbeid, gruppe- og individuell veiledning og selvstudium. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse
- deltakelse på undervisning, ferdighetstrening, gruppe- og individuell veiledning før oppstart og i løpet av praksisperioden, minimum 80 prosent tilstedeværelse
- innleverte utfylte og signerte praksisdokumenter
- vurdert i henhold til skikkethetskriterier jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning
- En refleksjonsoppgave knyttet til praksis på inntil 1000 ord ved emnets slutt. Studentene får tilbakemelding på notatet
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier:
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
Ny og utsatt vurdering:
«Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått
Sensorordning
Faglærer etter innstilling fra praksisveileder.