EPN-V2

VERN2110 Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Data Collection, analysis and Learning conditions
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studentene en innføring i sentrale atferds- og ferdighetsområder som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt for vurderinger av behandlingsmål og -metoder.

Forkunnskapskrav

Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400.

Godkjente arbeidskrav i: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om etiske problemstillinger ved datainnsamling, analyse, målvalg og tiltak
  • har bred kunnskap om pasienters og brukeres personvern ved datainnsamling, analyse, målvalg og tiltak
  • har bred kunnskap om ulike observasjons- og registreringsmetoder, test, screening og ulike standardiserte tester

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge og analysere årsaker til atferd
  • kan anvende opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivets ferdigheter, verbale ferdigheter og samarbeidsferdigheter
  • kan foreslå og begrunne anerkjente tiltak og metoder i opplæring og for å redusere utfordrende atferd
  • kan redegjøre for og beskrive N=1 design
  • kan redegjøre for motivasjonelle operasjoner som miljøterapeutisk virkemiddel
  • kan redegjøre for prinsipper for å anvende naturlige og arrangerte forsterkningsbetingelser i opplæring
  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere ulike tiltak
  • kan redegjøre for, definere og vise praktiske ferdigheter i observasjonsmetoder og registreringsmetoder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og delta i gjennomføring av tiltak i tråd med etiske retningslinjer og etter anerkjente metoder
  • kan begrunne hvorfor de ulike observasjons- og registreringsmetodene er egnet for bestemte formål

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omfatter forelesninger, veiledet gruppearbeid, workshop og litteraturstudier. Studenten deltar i tillegg i ferdighetstrening, rollespill og videodemonstrasjoner. Studentene tar to flervalgstester i løpet av emnet: Før undervisningen starter gjennomføres en pretest for å se hvilke forkunnskaper studentene har. Senere gjennomfører studentene en posttest for å få kartlagt den enkeltes læring/forståelse av undervisningen. Posttesten kan gjennomføres inntil tre ganger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Pretest ved oppstart av emnet.
  • Deltagelse i veiledet gruppearbeid med framlegg.
  • Planlegge og holde muntlig presentasjon i gruppe.
  • Posttest ved emnets slutt.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Sensorordning: To sensorer.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Pensumliste

Obligatorisk pensum

Bech, H. & Ottersen, K.-O. (2006). Kartlegging av preferanser hos en ungdom med autisme: Samsvar mellom resultater fra ulike metoder. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 33 (4), 205-213. [8 sider]

Cicero, F. R. & Pfadt, A. (2002). Investigation of a reinforcement-based toilet training procedure for children with autism. Research in Developmental Disabilities, 23 (5), 319-331. doi:10.1016/S0891-4222(02)00136-1 [12 sider] [Lenke til fulltekst: http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0891422202001361

Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson. [Kapittel 1-2, 4, 11-26 og 28-29] [485 sider] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397]

Foster, S. L., & Mash, E. J. (1999). Assessing social validity in clinical treatment research: Issues and procedures. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67 (3), 308-319. doi:10.1037/0022-006X.67.3.308[20 sider] [Lenke til fulltekst: http://doi.apa.org.ezproxy.hioa.no/fulltext/1999-03648-003.html

Green, C. W., Reid, D. H., Rollyson, J. H. & Passante, S. C. (2005). An enriched teaching program for reducing resistance and indices of unhappiness among individuals with profound multiple disabilities.Journal of Applied Behavior Analysis, 38 (2), 221-233. doi:10.1901/jaba.2005.4-04. [12 sider] [Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.2005.4-04/epdf]

Holden, B. (2010). Språk, regelstyring og bevissthet. I S. Eikeseth & F. Svartdal (Red.), Anvendt atferdsanalyse: Teori og praksis (2. utg., s. 80-99). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kapitlet, 5 sider]

Kjønstad, A., Syse, A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I: Grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (6. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk. [Deler av kapittel 10 Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten, side 473-494] [21 sider]

McClannahan, L. E. & Krantz, P. J. (2008). Aktivitetsplaner for barn med autisme: Trening av selvstendig atferd (R. Enerstvedt, & S. Å. Hansen, Overs.). Oslo: Gyldendal akademisk. [144 sider]

Ottersen, K., & Bech, H. (2008). Utarbeidelse av standardiserte lister over stimuli som kan brukes til kartlegging av forsterkere hos personer med alle grader av utviklingshemning. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 35 (4), 179-190.

Sundberg, M. L., & Partington, J. W. (1998). Teaching language to children with autism or other developmental disabilities (Versjon 7.1). Concord, CA: AVB Press. [Kapittel 4, Augmentive Communication] [23 sider] [OBS! Denne boken tas ikke inn av Akademika bokhandel. Den kan kjøpes fra forlaget for en rimelig sum: proedinc.com/customer/ProductView.aspx?ID=1027&sSearchWord=R.+Vance+Hall%20 Levering kan ta et par uker.]

van Houten, R., Axelrod, S., Bailey, J. S., Favell, J. E., Foxx, R. M., Iwata, B. A. & Løvaas, O. I. (1988). The right to effective behavioral treatment. Journal of Applied Behavior Analysis, 21 (4), 381-384. doi:0.1901/jaba.1988.21-381 [4 sider] [Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.1988.21-381/epdf

van Houten, R., & Hall, R. V. (2001). The measurement of behavior: Behavior modification (3. utg.). Austin, TX: Pro-Ed.[113 sider]

Øyen, B. (2014). Pedagogiske tiltak for personer med store og sammensatte funksjonsvansker: En presentasjon og vurdering av forskning 2000-2013. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 41 (1), 1-31. Hentet fra http://www.nta.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=1143[30 sider]

Samlet er pensum på ca. 900 sider.

Anbefalt litteratur

Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson. [Øvrige kapitler utover obligatorisk pensum] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397

Horne, H. & Øyen, B. (2007). Målrettet miljøarbeid: Anvendt atferdsanalyse: Del 2. Opplæringsteknikker (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.

Horne, H. & Øyen, B. (2008). Målrettet miljøarbeid: Anvendt atferdsanalyse: Del 3. Språk, dagliglivets ferdigheter, problematferd (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.

Løkke, J. A., Iversen, A. B., Lind, A., Riis, M., & Vold, J. A. (2011). Tidsbasert fjerning av krav, differensiell forsterkning og motstand mot stell hos en person med demens. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 69-75.

Løvaas, O. I. (2003). Opplæring av mennesker med forsinket utvikling: Grunnleggende prinsipper (Glenne kompetansesenter, Overs.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Øvrige kapitler utover obligatorisk pensum]

Steingrimsdottir, H. S., & Arntzen, E. (2015). On the utility of within-participant research design when working with patients with neurocognitive disorders. Clinical Interventions in Aging , 10, 1189-1200. doi:10.2147/CIA.S81868[Lenke til fulltekst: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516033/

Trahan, M. A., Kahng, S., Fisher, A. B., & Hausman, N. L. (2011). Behavior-analytic research on dementia in older adults. Journal of Applied Behavior Analysis, 44 (3), 687-691. doi:10.1901/jaba.2011.44-687[Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.2011.44-687/epdf

(Pensumliste ajour: 2017-08-02 i APA 6th-stil v/lmb, bibl. Kjeller)