Programplaner og emneplaner - Student
VERN2110 Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Data Collection, analysis and Learning conditions
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
The course consists of three weeks consecutive work that includes the following teaching methods: self-study including exercises/questionaries related to background theory (one week), lectures and seminars (one week), and practical exercises in the use of different software programmes for analysis of HTS data (one week). The outcomes of the practical exercises in last week are discussed in plenary sessions. The practical exercises are obligatory.
-
Forkunnskapskrav
It is required that students complete all the obligatory practical exercises.
-
Læringsutbytte
All obligatory exercises must be completed to take the final exam. The final exam is an individual home examination, 6 hours. .
-
Arbeids- og undervisningsformer
Grades are awarded on the basis of pass or fail.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
One internal and one external examiner will assess the answer papers submitted by all candidates
-
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.
Sensorordning: To sensorer.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen.
Pensumliste
Obligatorisk pensum
Bech, H. & Ottersen, K.-O. (2006). Kartlegging av preferanser hos en ungdom med autisme: Samsvar mellom resultater fra ulike metoder. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 33 (4), 205-213. [8 sider]
Cicero, F. R. & Pfadt, A. (2002). Investigation of a reinforcement-based toilet training procedure for children with autism. Research in Developmental Disabilities, 23 (5), 319-331. doi:10.1016/S0891-4222(02)00136-1 [12 sider] [Lenke til fulltekst: http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0891422202001361
Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson. [Kapittel 1-2, 4, 11-26 og 28-29] [485 sider] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397]
Foster, S. L., & Mash, E. J. (1999). Assessing social validity in clinical treatment research: Issues and procedures. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67 (3), 308-319. doi:10.1037/0022-006X.67.3.308[20 sider] [Lenke til fulltekst: http://doi.apa.org.ezproxy.hioa.no/fulltext/1999-03648-003.html
Green, C. W., Reid, D. H., Rollyson, J. H. & Passante, S. C. (2005). An enriched teaching program for reducing resistance and indices of unhappiness among individuals with profound multiple disabilities.Journal of Applied Behavior Analysis, 38 (2), 221-233. doi:10.1901/jaba.2005.4-04. [12 sider] [Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.2005.4-04/epdf]
Holden, B. (2010). Språk, regelstyring og bevissthet. I S. Eikeseth & F. Svartdal (Red.), Anvendt atferdsanalyse: Teori og praksis (2. utg., s. 80-99). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kapitlet, 5 sider]
Kjønstad, A., Syse, A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I: Grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (6. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk. [Deler av kapittel 10 Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten, side 473-494] [21 sider]
McClannahan, L. E. & Krantz, P. J. (2008). Aktivitetsplaner for barn med autisme: Trening av selvstendig atferd (R. Enerstvedt, & S. Å. Hansen, Overs.). Oslo: Gyldendal akademisk. [144 sider]
Ottersen, K., & Bech, H. (2008). Utarbeidelse av standardiserte lister over stimuli som kan brukes til kartlegging av forsterkere hos personer med alle grader av utviklingshemning. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 35 (4), 179-190.
Sundberg, M. L., & Partington, J. W. (1998). Teaching language to children with autism or other developmental disabilities (Versjon 7.1). Concord, CA: AVB Press. [Kapittel 4, Augmentive Communication] [23 sider] [OBS! Denne boken tas ikke inn av Akademika bokhandel. Den kan kjøpes fra forlaget for en rimelig sum: proedinc.com/customer/ProductView.aspx?ID=1027&sSearchWord=R.+Vance+Hall%20 Levering kan ta et par uker.]
van Houten, R., Axelrod, S., Bailey, J. S., Favell, J. E., Foxx, R. M., Iwata, B. A. & Løvaas, O. I. (1988). The right to effective behavioral treatment. Journal of Applied Behavior Analysis, 21 (4), 381-384. doi:0.1901/jaba.1988.21-381 [4 sider] [Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.1988.21-381/epdf
van Houten, R., & Hall, R. V. (2001). The measurement of behavior: Behavior modification (3. utg.). Austin, TX: Pro-Ed.[113 sider]
Øyen, B. (2014). Pedagogiske tiltak for personer med store og sammensatte funksjonsvansker: En presentasjon og vurdering av forskning 2000-2013. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 41 (1), 1-31. Hentet fra http://www.nta.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=1143[30 sider]
Samlet er pensum på ca. 900 sider.
Anbefalt litteratur
Cooper, J. O., Heron, T. E. & Heward, W. L. (2014). Applied behavior analysis (2. utg.). Harlow: Pearson. [Øvrige kapitler utover obligatorisk pensum] [Finnes også som e-bok: https://www-dawsonera-com.ezproxy.hioa.no/abstract/9781292036397
Horne, H. & Øyen, B. (2007). Målrettet miljøarbeid: Anvendt atferdsanalyse: Del 2. Opplæringsteknikker (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.
Horne, H. & Øyen, B. (2008). Målrettet miljøarbeid: Anvendt atferdsanalyse: Del 3. Språk, dagliglivets ferdigheter, problematferd (2. utg.). Oslo: G.R.D. forl.
Løkke, J. A., Iversen, A. B., Lind, A., Riis, M., & Vold, J. A. (2011). Tidsbasert fjerning av krav, differensiell forsterkning og motstand mot stell hos en person med demens. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 38 (2), 69-75.
Løvaas, O. I. (2003). Opplæring av mennesker med forsinket utvikling: Grunnleggende prinsipper (Glenne kompetansesenter, Overs.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Øvrige kapitler utover obligatorisk pensum]
Steingrimsdottir, H. S., & Arntzen, E. (2015). On the utility of within-participant research design when working with patients with neurocognitive disorders. Clinical Interventions in Aging , 10, 1189-1200. doi:10.2147/CIA.S81868[Lenke til fulltekst: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516033/
Trahan, M. A., Kahng, S., Fisher, A. B., & Hausman, N. L. (2011). Behavior-analytic research on dementia in older adults. Journal of Applied Behavior Analysis, 44 (3), 687-691. doi:10.1901/jaba.2011.44-687[Lenke til fulltekst: http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy.hioa.no/doi/10.1901/jaba.2011.44-687/epdf
(Pensumliste ajour: 2017-08-02 i APA 6th-stil v/lmb, bibl. Kjeller)