Programplaner og emneplaner - Student
VERN1500 Helsefaglige emner I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health Issues I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleieBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap om anatomi, fysiologi og motorisk utvikling er sentralt for helsepersonell. Emnet omhandler cytologi, mikrobiologi, genetikk og nevroanatomi.
Emnet gir også studenten kunnskap om de vanligste sykdommer, deres årsaker og symptomer.
Forkunnskapskrav
Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110, VERN1210/VERND1210, VERN1310/VERND1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om helsebegrepet og helsefaglige emner i vernepleierutdanningen
- har god kunnskap om anatomi, fysiologi og patologi
- har kunnskap om oppbygningen av celle og ulike prosesser som er knyttet til cellens funksjoner
- har kunnskap om ulike organsystemenes oppbygning og fysiologi, med særlig vekt på nervesystemet
- har kunnskap om normal motorisk utvikling
- har kunnskap om fysiske konsekvenser og endringer knyttet til høy alder
- har kunnskap om aldersdemens
- har kunnskap om mikrobiologi og de viktigste hygieniske prinsippene
Ferdigheter
Studenten
- kan gjenkjenne og vurdere ulike sykdomstegn
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsefaglige emner for å kunne identifisere avvik og sykdomstegn
- kan bidra til at brukere får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
- kan redegjøre for årsaker og identifisere symptomer på de vanligste sykdommer i kroppens ulike organsystemer
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omfatter undervisning, selvstudium, gruppearbeid.
Forelesninger etterfølges av selvstudium samt innlevering av gruppeoppgaver, med påfølgende testing. Noe av pensum forventes det at studentene tilegner seg i grupper, hvor det skal svares på en rekke spørsmål.
Det vil bli gjennomført to tester i løpet av emnet. Testene vil i hovedsak bestå av flervalgsspørsmål og kortsvarsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Obligatorisk deltagelse i gruppearbeid, med innlevering av gruppeoppgaver.
- To tester.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.
Sensorordning: En sensor.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen.
Pensumliste
Sand, O., Sjaastad, Ø. V., Haug, E., Bjålie, J. G., & Toverud, K. C. (2006). Menneskekroppen: Fysiologi og anatomi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Sortland, K. (2015). Ernæring: Mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Steen, M., & Degré, M. (Red.). (2014). Mikrober, helse og sykdom (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Steine, A. (2010). Jeg er meg - du er deg: Barns motoriske og sansemotoriske utvikling 0-2 år . Bergen: Fagbokforl.
Wyller, T. B. (2015). Geriatri: En medisinsk lærebok (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Ørn, S., & Bach-Gansmo, E. (Red.). (2016). Sykdom og behandling (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
(Pensumliste ajour: 28.11.2017 i APA-stil (6. utg.) v/lmb, bibl. Kjeller)