EPN

VERN1400 Innføring i psykologiske og pedagogiske emner Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Psychology and Pedagogy
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.

Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne innføring i atferdsanalyse (1) og psykologi og pedagogikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan atferd formes av betingelser i omgivelsene (1)
  • kan redegjøre for hovedretninger innen psykologi og pedagogikk (2)

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere og gi eksempler på følgende atferdsanalytiske grunnbegrepene: atferd og omgivelser, positiv forsterkning, intermitterende forsterkning, diskriminativ kontroll, betingede forsterkere og kjeder, negativ forsterkning, svekking, respondent atferd og følelser, motivasjonelle operasjoner, modellæring og regelstyring (1)
  • kan diskutere hovedretninger, analysenivåer og forklaringsmodeller innen psykologi og pedagogikk (2)

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om atferdsanalytiske begreper og hvordan de anvendes i praktisk miljøarbeid (1)
  • kan vurdere psykologiske og pedagogiske teorier i lys individ- og gruppeperspektivet (2)
  • har forståelse for at ulike profesjoner anvender ulike faglige tilnærminger (2)

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omfatter forelesninger, inter-teaching, selvstudium, seminargrupper med tilbud om veiledning fra faglærer og arbeid med individuelle oppgaver på bakgrunn av gjennomført gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltagelse på studieopplegg og gruppearbeid (2)
  • Flervalgstest (2)
  • Deltakelse i studieopplegg og veiledning (1)

Vurdering og eksamen

Mappekrav:

  • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer, innføring i atferdsanalyse (del 101).
  • Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 2 timer innføring i psykologi og pedagogikk (del 102).

Begge deler vektes likt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En sensor