EPN

VERN1210 Vitenskapsteori og velferdsutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Welfare Policy
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emne får studentene innblikk i filosofi- og vitenskapshistorie, sentralt er forståelse av vitenskapens betydning for generell fagkunnskap. Det gis eksempler på vitenskapsteoriers relevans for de fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen. Emnet omhandler også ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data, samt fagkritikk og forskningsetikk.

Emnet gir videre en oversikt over velferdsstatens utvikling og profesjonaliseringen av denne, samt sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og brukeres opplevde helse- og sosialproblemer.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i Vitenskapsteori (1) og velferdsutvikling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike virkelighetsoppfatninger og konsekvenser disse har hatt for metodebruk og utvikling av fagkunnskap (1)
  • har kunnskap om vitenskapens betydning for generell fagkunnskap (1)
  • har kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen (1)
  • kan redegjøre for eksperiment som vitenskapelig metode (1)
  • har kunnskap om rådende helse- og sosialpolitikk og gjeldende beslutningsprosesser (2)
  • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper (2)
  • har kunnskap om lovverk som regulerer tjenester og ytelser til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
  • har kunnskap om individuell plan (2)
  • har kunnskap om sentrale begreper som: funksjonshemming, brukermedvirkning, diskriminering, inkludering, normalisering, habilitering og rehabilitering (2)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan lese forskningsrapporter og analysere forskningsresultater (1)
  • kan redegjøre for hvordan en selv kan påvirke helse- og sosialpolitikken (2)
  • kan redegjøre for sentrale omsorgspolitiske mål og grunnlag for arbeidet med personer med funksjonsnedsettelse (2)
  • kan gi eksempler på ulike virkemidler som brukes for at mennesker med funksjonsnedsettelse skal kunne påvirke eget liv (2)
  • kan gi eksempler på hvordan brukeres selvbestemmelsesrett ivaretas (2)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i vitenskapelig tenkemåte (1)
  • har innsikt i kunnskapsbaserte arbeidsmetoder i yrkesutøvelsen (1)
  • kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omfatter forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper utgjør cirka 8 timer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv arbeide med problemstillinger fra pensum og presentere disse og få veiledning for videre lesning. Faglærer vil delta i disse seminarene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltakelse i seminargrupper og presentasjon av tekster (1)
  • Deltakelse i gruppearbeid (2)
  • Gjennomføre et intervju i gruppe (2)
  • Presentasjon av intervjuundersøkelse i gruppe (2)

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen individuell, varer mens emnet pågår, omfang inntil 2000 ord.

Ved ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, individuell. Eksamensoppgaven deles ut to uker før eksamensinnlevering.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To interne sensorer