Programplaner og emneplaner - Student
VEPRA10 Arranging Good Living Conditions Course description
- Course name in Norwegian
- Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal utvide perspektivet på grunnleggende kultur- og religionsforståelse og gir innføring i religionsfenomenologi. Emnet omfatter fordypning i hinduisme, buddhisme og sikhisme, med vekt på mangfold. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også humanisme, vestlig filosofihistorie, samt fagdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i når det gjelder mangfold og inkludering. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
- har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
- kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
- kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
- kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
- deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
- kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
- deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
- viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
- deltakelse på undervisning og seminar på skolen før praksis og underveis
- innlevering av praksisdokumenter
- vurdert i henhold til skikkethetskriterier
Blir praksisperioden vurdert til «ikke bestått» må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
- innlevering av praksisdokumenter
- vurdert i henhold til skikkethetskriterier
Assessment
Eksamen består av en individuell, fagdidaktisk fordypningsoppgave. Omfang ca. 5000 ord. Studenten velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Dette må være et annet tema enn det studenten valgte til den faglige fordypningsoppgaven på emne 1. Den fagdidaktiske fordypningsoppgaven skal ta for seg et fagdidaktisk tema/en fagdidaktisk problematikk, med utgangspunkt i RLE-faglige temaer og læringsutbytter. Det er et arbeidskrav å motta individuell veiledning.
Dersom en student har fått karakteren F på fordypningsoppgaven, skal det ved ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven. Dersom en student ikke leverer på grunn av sykdom (sykmelding kreves), skal oppgaven ferdigstilles til ny/utsatt eksamen. Ved ønske om forbedring av oppgaven, må ny oppgave leveres.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Oppgaven bedømmes av en intern og en ekstern sensor.