EPN-V2

VEPRA10 Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Arranging Good Living Conditions
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, brukermedvirkning, samt å tilrettelegge eller delta i et omsorgs og/eller opplæringstiltak i samarbeid med en bruker. Emnet går på heltid i 6 uker.

  • Forkunnskapskrav

    Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN 1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
    • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
    • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
    • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
    • har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
    • har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
    • kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
    • kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
    • kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
    • deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
    • kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
    • deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
    • viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
    • deltakelse på undervisning og seminar på skolen før praksis og underveis
    • innlevering av praksisdokumenter
    • vurdert i henhold til skikkethetskriterier

    Blir praksisperioden vurdert til «ikke bestått» må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

    • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
    • innlevering av praksisdokumenter
    • vurdert i henhold til skikkethetskriterier
  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen, individuell

    Mappekrav: Del 101 Vurdering av praksis Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

    Ny og utsatt: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått

  • Sensorordning

    Del 101 Faglærere etter innstilling fra praksislærerDel 102 En sensor