EPN-V2

VEIBI1100 Hva trenger barnet å lære? Emneplan

Engelsk emnenavn
What does the Child need to Learn?
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2026/2027
Emnehistorikk
  • Innledning

    Grunnlaget for hva barnet skal lære bygger på gjennomført kartlegging og tar utgangspunkt i normer for normalutvikling. Basert på den innsamlede informasjonen fastsettes opplæringsmål med fokus på spørsmålet: Hva trenger barnet å lære? Valg av mål skjer i nært samarbeid med foresatte og andre aktører som er involvert i barnets utvikling, i tråd med prinsippet om brukermedvirkning. De identifiserte målene vurderes også etisk ved å reflektere over hvor meningsfylte og nyttige de er for barnet.

    Emnet gir en innføring i grunnleggende prinsipper for etablering av ferdigheter og håndtering av utfordrende atferd. Relevante læringsprinsipper beskrives innen hvert opplæringsprogram som utarbeides.

  • Forkunnskapskrav

    Godkjente arbeidskrav i emne i VEIBI1000 Kartlegging av barnets ferdigheter og behov.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive grunnleggende elementer ved EIBI
    • beskrive effekter av EIBI
    • beskrive etiske forhold ved EIBI
    • redegjøre for grunnleggende atferdsanalytiske prinsipper for etablering av atferd
    • redegjøre for grunnleggende atferdsanalytiske prinsipper for forebygging og håndtering av utfordrende atferd

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utarbeide opplæringsprogrammer basert på atferdsanalytiske prinsipper innen områdene grunnleggende ferdigheter, verbal atferd, dagliglivets ferdigheter, akademiske ferdigheter og lek- og samhandlingsferdigheter
    • benytte kunstig intelligens (KI) som støtte i utforming av målvalg og materiale ved gjennomføring av tidlig intervensjon
    • benytte kunstig intelligens (KI) i skriftlige studentoppgaver på en hensiktsmessig og redelig måte i tråd med gjeldende retningslinjer

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere sosial validitet i bruk av atferdsanalytiske prinsipper og i valg av opplæringsmål
    • redegjøre for grunnleggende læringsprinsipper innen atferdsanalyse
    • tilrettelegge for brukermedvirkning i valg av mål for opplæring
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene består av selvstudium, webinar og praktiske øvelser i grupper eller par.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • 1 skriftlig innleveringer, maksimalt 1000 ord
    • Deltakelse på alle 3 webinarer
    • 80% korrekt på 1 flervalgstest
  • Vurdering og eksamen

    Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 2 dager. Maksimalt 3500 ord.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av én sensor.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Ingen.